گروه اقتصاد - مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان کرمان گفت: «برای نخستين مرتبه در جادههای استان کرمان آسفالت گرم بازيافت شد».
به گزارش فردای کرمان به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان کرمان، سیدعلی حاجسیدعلیخانی اظهار کرد: «با توجه به پیگیریهای اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان کرمان، عملیات بازیافت گرم آسفالت با استقرار ماشینآلات ویژهی این عملیات و تولید درجای آسفالت بازیافت شده برای اولین مرتبه در محورهای استان کرمان انجام میشود».
وی افزود: «در مرحلهی اول 15 کیلومتر در شهرستان شهربابک – انار و در مرحلهی دوم 20 کیلومتر از این محور عملیاتی خواهد شد».
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان کرمان گفت: «با توجه به اینکه 80 درصد مصالح از سطح موجود راه برداشت شده و تنها 20 درصد آسفالت جدید به آن افزوده میشود، ترکیب استانداردی از آن بهدست میآید، که علاوه بر کاهش آلودگی محیط زیست، از لحاظ قیمت نیز بسیار مقرون بهصرفه خواهد بود».
معاون راهداری اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان کرمان نیز با اشاره به فرایند کار دستگاههای متحرک بازیافت آسفالت گفت: «به طور کلی فرایند بازیافت درجا، به روش هوای گرم فشرده میتواند مشکلات متداول روسازی آسفالت مثل ترکها و شکافهای سطحی را از بین برده و دانههای سنگی جدا شده از روکش را مجددا قیراندود کرده و با آن مخلوط کند و ناهمواریها و دستاندازهای جاده را از بین برده سطحی هموار و ایمن ایجاد کند».
احسان عراقیزاده اضافه کرد: «در این روش با احیاء قیر توسط مواد جوانکننده، انعطافپذیری روکش مجددا به آن بازگردانده میشود و دانهبندی مصالح سنگی و همچنین میزان قیر مصرفی در روکش آسفالت تنظیم و اصلاح میشود».
وی با اشاره به فواید اساسی صرفهجویی این روش گفت: «صرفهجویی در وقت و هزینه، توام با حفاظت از محیط زیست، حفظ مقادیر قابل توجهی از منابع انرژی، قیر و مصالح سنگی، افزایش ایمنی تردد وسایط نقلیه با ایجاد سطحی صاف و هموار در هنگام عملیات بازیافت گرم، امکان بهسازی یک خط جاده بدون توقف جریان ترافیک، عدم تغییر ضخامت روکش آسفالت جاده و ... ازجمله فواید آسفالت بازیافت به شمار میروند». /پ
12721
با هدف صرفهجویی و حفظ محیط زیست؛
نظر خود را بنویسید