اسما پورزنگیآبادی ـ اجرای بلوار 45 متری شرقیغربی که بهتازگی بهنام سپهبد شهید سلیمانی نامگذاری شده است، اتمام پروژهی ساماندهی آبهای سطحی، تکمیل رینگ دور شهر، تعیینتکلیف سیستم حملونقل انبوهبر و آسفالت معابر؛ پیشنهادهایی است که کمیسیون عمران شورای شهر کرمان به شهرداری داده تا در جریان بودجهریزی برای سال 99، که بررسی و تصویب لوایح آن در شورای شهر آغاز شده، این موارد را بهعنوان «اولویت» مدنظر داشته باشد. سیدمهران عالمزاده، شهردار کرمان ضمن اینکه معتقد است این موارد جزو نیازهای مهم شهر هستند ولی میگوید که برخی اولویت بالاتری دارند. او تاکید دارد که پول بیشتر به پروژههایی در شهر اختصاص داده شود که ذینفعان بیشتری دارد. گفتوگو با او را در ادامه میخوانید:
آقای شهردار، حدود دو هفته قبل، در نشست عمومی شورای شهر کرمان از سوی رئیس کمیسیون عمران شورا پنج اولویت برای شهرداری در سال 99 تعیین شد؛ نظر شما بهعنوان شهردار دربارهی این اولویتها چیست؟
همهی اینها نیازهای مهمی برای شهر است و اگر بهدنبال توسعهی متوازن هستیم، باید به این مسائل توجه کنیم ولی من معتقدم در مورد این پنج موضوع هم باید یک اولویتبندی داشته باشیم. به نظر من، آسفالت و حملونقل عمومی و ساماندهی آبهای سطحی در حال حاضر برای شهر کرمان اهمیت و اولویت بالاتری دارد. در مورد آسفالت باید بگویم که وجود معابر خاکی زندگی شهروندان را با مشکلات زیادی مواجه میکند؛ وقتی بارندگی داریم، تردد برای مردم در معابری که آسفالت ندارد با دشواری زیادی همراه است. وقتی وزش باد را داریم، گرد و خاک برایشان دردسر درست میکند. ساخت یک پل در رینگ دور شهر ممکن است 50 میلیارد تومان هزینه ببرد؛ شما حساب کنید اگر آسفالت هر کوچه حدود 200،300 میلیون تومان هزینه ببرد، با این 50 میلیارد چند کوچه را میتوانیم آسفالت کنیم؟ اثرگذاری آسفالت بر زندگی مردم به نظر من بیشتر است. تاکید بعدی من بر توجه به حملونقل عمومی در شهر است؛ با ترافیکی که در شهر داریم و با این وضعیت اقتصادی که مردم دارند و با نرخ جدید بنزین، نیاز به استفاده از سیستم حملونقل عمومی بیش از گذشته احساس میشود. رینگ دور شهر درست است که هنوز تکمیل نشده، ولی حرکت در آن کند نیست؛ رانندگان به چراغ قرمز میرسند، چند ثانیه توقف میکنند و بعد حرکت ادامه مییابد ولی در محدودهی مرکزی شهر بهعنوان مثال خیابان شریعتی را ببینید چه وضعیتی دارد. اگر سیستم حملونقل عمومی مطلوبی داشتیم میتوانستیم طرحهای محدودیت ترافیکی و زوج و فرد هم اجرا کنیم که الان امکان آن وجود ندارد. موضوع آبهای سطحی هم بحث مهمی است و از چالشهایی در شهر است که باید برای رفع آن هرچه زودتر اقدام کنیم؛ با این تغییر اقلیمی که رخ داده و بارشها زیاد شده، میبینید که در هربار بارندگی، شهر با مشکل آبگرفتگی معابر مواجه میشوند. مردم به ما میگویند بعد از 40 سال هنوز نتوانستید مشکل آبگرفتگی معابر در این شهر را حل کنید!؟ اینطور نیست که در همهی سالها کاری انجام نشده باشد. در بخشهای قدیمی شهر کارهایی صورت گرفته ولی با توسعهی شهر و ایجاد محلات و معابر جدید، این مشکل در این نواحی همچنان وجود دارد که باید آن را حل کنیم. من دیدگاهم این است با توجه به اینکه در این دوره، شورا و شهرداری کرمان پنج، شش پروژهی پل و زیرگذر را اجرا کرده، در این حوزه تا حدودی جلو افتادیم؛ اگرچه یکی، دو مورد از این پروژهها در محدودهی مرکزی شهر، جواب نداده ولی بقیهی پروژههای غیرهمسطح در رینگ برونشهری دارد کار میکند. بنابراین، اینکه مطالعات رینگ شهری انجام شود خوب است ولی در حوزهی اجرا، بودجه را بهتر است در بخشهایی متمرکز کنیم که ذینفعان بیشتری دارد و مشکلات بیشتری از مردم را حل میکند. ما هم بهعنوان شهرداری پیشنهادات کارشناسی خود را دربارهی اولویتهای عمرانی سال 99 به شورای محترم ارائه میکنیم ولی در نهایت تصمیمگیرنده شورای شهر است. اگر شورای شهر تصمیم بگیرد که تعدادی تقاطع غیرهمسطح در اطراف شهر احداث کنیم، ما باید این تصمیم را اجرایی کنیم ولی دیگر بودجهی چندانی برای موضوعی مثل آسفالت باقی نمیماند و مردم همچنان با معضل معابر خاکی باید دستوپنجه نرم کنند. اعضای شورای شهر توسط مردم انتخاب شدهاند و هر تشخیصی داشته باشند و هر تصمیمی که بگیرند ما مجری آن خواهیم بود ضمن اینکه عرض کردم پیشنهادات کارشناسی خود را به شورای شهر ارائه خواهیم کرد.
در مورد بلوار 45 متری کوثر که جزو اولویتهای پیشنهادی شورای شهر است چه نظری دارید؟
به نظر من اولویت این مسیر نسبت به رینگ دور شهر هم بالاتر است. با توجه به شرایطی که کشور دارد، سال آینده در حوزهی حملونقل عمومی در مورد خرید اتوبوس و چنین اقداماتی شاید نتوانیم اقدام کنیم؛ یکی از راههای موازی این است که به توسعهی معابری بپردازیم که میتواند به کاهش ترافیک در محدودههای مرکزی شهر کمک کند و این بلوار از این حیث، واقعا نقش مفیدی را دارد. به نظر من خوب است بخشی از بودجه را به این سمت هدایت کنیم تا با اجرای این بلوار، بخشی از ترددها بهجای معابر مرکزی شهر از این محور انجام شود و در واقع، بخشی از ترافیک را به این مسیر منتقل کنیم. ضمن اینکه این معبر بهنام سپهبد شهید سلیمانی نامگذاری شده و از این نظر هم، اهمیت دارد که شورا و شهرداری اقدامات شایستهای در این زمینه انجام دهند تا بخشهایی از محور 45 متری آزادسازی شود.
اگر فرض کنیم سال آینده این پروژهی 45 متری شروع شود؛ چند سال طول میکشد تا بهطور کامل بازگشایی شود؟
برای انجام این پروژه، هم خود شهرداری تلاش میکند و هم با یکی، دو سرمایهگذار در حال مذاکره هستیم؛ اگر سرمایهگذار بخش خصوصی پای کار بیاید، شاید در مدت دو، سه سال بتوان آن را به اتمام رساند. اما اگر با توان شهرداری بخواهیم پروژه را اجرا کنیم، حتما زمان بیشتری خواهد برد؛ این پروژه برای شهرداری کرمان یک پروژهی 20 ساله شده است و همچنان هم، شهرداری برای انجام آن در یک دورهی کوتاهتری، توانایی مالی چندانی ندارد.
به کارکرد ترافیکی این بلوار 45 متری اشاره کردید. فارغ از اینکه واقعا چهقدر این پروژه میتواند در کاهش ترافیک موثر عمل کند و مطالعاتی دقیق و واقعی برای تاثیرات ترافیکی آن انجام شده یا خیر؛ شما بهعنوان یک معمار، با اجرای چنین بلواری در شهر موافق هستید؟
ببینید؛ به هر حال ما باید یکسری اصول را بپذیریم. مشاوران طرح جامع ترافیک و طرح تفصیلی شهر کرمان روی این موضوع فکر و بررسی کردند و این پروژه را پیشنهاد دادهاند. درست است که میگوییم در محدودهی مرکزی شهر باید به سمت پیادهمحوری برویم ولی باید مسائل ترافیکی را هم حل کنیم. خدای ناکرده اگر اتفاقی بیفتد، خودروهای امدادی ما نباید بهدلیل وجود ترافیک در مسیری، معطل بمانند. به نظر من، ما باید به طرحهای بالادستی که وجود دارد اعتماد کنیم. مشاوران این طرحها، روی کل شهر مطالعه کرده و این بلوار را پیشنهاد دادهاند.
خودتان بهعنوان یک معمار با این پروژه موافقید؟
من از لحاظ کارشناسی منعی برای اجرای آن نمیبینم. اگرچه ممکن است عدهای بگویند باز هم خیابانکشی؟ ولی با توجه به شرایطی که شهر در حال حاضر دارد و خیابان شریعتی ما دیگر کشش ندارد، محور دیگری هم موازی با آن اکنون وجود ندارد که بتواند بهصورت رفتوبرگشتی عمل کند، این بلوار 45 متری میتواند چنین نقشی را ایفا کند. ضمن اینکه خیلی از بخشهای آن هم تاکنون تملک شده است و ما بهعنوان شهرداری موظف هستیم آن را اجرا کنیم و نمیتوانیم آن را کنار بگذاریم.
گفتید دربارهی اولویتهای عمرانی که شورای شهر تعیین کرده است، نظرات پیشنهادی شهرداری را ارائه خواهید کرد. ولی در آن جلسهی عمومی شورا، این پنج پیشنهاد مصوب شد. این بدین معنا نیست که دیگر جایی برای اظهارنظر شهرداری وجود ندارد؟
آنچه که شورای شهر ارائه کرد، پنج اولویت برای شهر بود و درست است که این پنج مورد بهترتیب قرائت شد ولی شورا نگفت که ترتیب این اولویتها چگونه باید باشد که مثلا اول رینگ شهری تکمیل شود یا اول آسفالت معابر در دستور کار باشد. در واقع شورا این پنج اولویت را بهعنوان پیشنهاد مطرح کرد تا شهرداری در جریان تهیهی لوایح مربوط به بودجه، آن را ببیند و مورد توجه قرار دهد و ما هم بهعنوان شهرداری، ممکن است مطالعات رینگ شهر و مثلا یک تقاطع غیرهمسطح را در بودجه ببینیم. ولی در حوزهی آسفالت مثلا بگوییم 50 یا 100 میلیارد تومان میخواهیم بودجه تعیین کنیم.
پس نظر شما بهعنوان شهرداری و شورای شهر دربارهی اولویتهای عمرانی شهر در سال 99 به هم نزدیک است و اینطور نیست که شما موارد دیگری را مهمتر از این موارد بدانید. درست است؟
اعتباری که ما برای این پنج اولویت پیشنهاد میدهیم بین صفر تا صد متغیر است؛ ممکن است برای یک موضوع در یک ردیف اعتباری در بودجه، سهم پنج درصدی و برای دیگری سهم 20 درصدی پیشنهاد بدهیم؛ حالا اینکه شورا این ردیف و سهمها را تغییر دهد موضوع دیگری است و ما هم مجری مصوبات شورا خواهیم بود. یک اولویت دیگری که خود من دارم پیادهمحوری در شهر است که شورای شهر در این اولویتها آن را ندیده است ولی ما در بودجه آن را پیشنهاد خواهیم داد./ الف
*برای مطالعهی خبر مربوط به تعیین اولویتهای عمرانی شورای شهر کرمان در سال 99 میتوانید اینجا را بخوانید: «اولویتهای پنجگانۀ عمران کرمان اعلام شد».
نظر خود را بنویسید