فردای کرمان - گروه جامعه: معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش گفت: «مدارس باید امتحانات پایان ترم پایه نهم را براساس آییننامهها به صورت حضوری برگزار کنند و برگزاری امتحانات مجازی پایان ترم پایه نهم بر خلاف آییننامه ابلاغی وزارت آموزش و پرورش است و مجاز نیست».
به گزارش فردای کرمان به نقل از ایرنا سراسری، علیرضا کمرئی روز شنبه دربارهی نحوهی برگزاری آزمون پایه نهم دانشآموزان اظهار کرد: «معلمان پایه نهم میتوانند در طول سال تحصیلی برای ارزیابی دانشآموزان آزمونهای مختلفی به شیوهی مجازی برگزار کنند و نمرات این آزمونها را در گرو نمرات کلاسی، میان ترم، ارزیابی مستمر و یادگیری دانشآموزان قرار دهند اما آزمونهای پایان ترم این مقطع بیشک باید به صورت حضوری برگزار شود».
وی افزود: «مدارس باید حتما برای برگزاری امتحانات پایان ترم دانشآموزان بر اساس آییننامههای ابلاغی آموزش و پرورش عمل کنند».
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش همچنین اعلام کرد: «امتحانات پایان ترم دانشآموزان پایه نهم پیشتر به صورت استانی و هماهنگ صورت میگرفت اما در حال حاضر با توجه به شرایط بحرانی شیوع کرونا و اهمیت فاصلهگذاری اجتماعی امتحانات پایه نهم در هر مدرسه به صورت جداگانه برگزار میشود».
کمرئی دربارهی دلیل برگزار نشدن آزمونهای پایان ترم پایه نهم به صورت استانی خاطرنشان کرد: «در حال حاضر تجمعات باید با رعایت پروتکلهای بهداشتی و حفظ فاصلهی اجتماعی صورت گیرد؛ از این رو، وقتی امتحانات به مدارس محول شود، مدیر مدرسه میتواند بر اساس جمعیت موجود فاصلهگذاری اجتماعی را به درستی رعایت کند».
وی ادامه داد: «پایه نهم به شدت حساس و آیندهساز است و نمرات آزمونهای پایان ترم این دانشآموزان در فرآیندهای مختلفی اثر میگذارد. نمرات پایان ترم دانشآموزان پایه نهم ۵۰ درصد در قبولی آنها در مدارس نمونه دولتی اثرگذار است».
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش با بیان اینکه نمرات پایان ترم دانشآموزان با برگزاری امتحان به صورت حضوری، روایی و پایایی مناسبی دارد، بیان کرد: «همچنین با توجه به اینکه ۳۵ درصد نمرات امتحانات دانشآموزان پایه نهم در فرآیند هدایت تحصیلی اثرگذار است، این امتحانات حضوری برگزار میشود تا قدرت تمیزدهندگی بیشتری داشته باشد».
کمرئی در ادامه گفت: «پس از برگزاری آزمونهای پایان ترم دانشآموزان و دریافت نمرات و سابقهی آموزشی برای دانشآموزان فرم هدایت تحصیلی صادر میشود».
ارزشیابی پایه دهم و یازدهم به عهده معلم است
وی همچنین دربارهی شیوهی برگزاری آزمون دانشآموزان پایههای دهم و یازدهم اظهار کرد: «آزمونهای پایان ترم این دو پایه تحصیلی به صورت غیرحضوری و مجازی برگزار میشود، معلم میتواند دانشآموزان را بر اساس نمرات مستمر و کلاسی ارزیابی کند».
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش با اشاره به اینکه چگونگی طراحی سوالات آزمون پایان ترم دانشآموزان پایههای دهم و یازدهم در اختیار معلم است، گفت: «معلمان میتوانند حتی برای ارزیابی بیشتر دانشآموزان در همین یک ماه نیز آزمونهای مختلفی برگزار کنند».
سوالات اختیاری برای پایه دوازدهم
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: «سوالات امتحانات دانشآموزان پایه دوازدهم دارای ۱۶ نمره از ۸۰ درصد محتوای آموزشی و هشت نمره ترکیبی (از ۸۰ درصد و ۲۰ درصد باقی مانده محتوای درسی) است که دانشآموزان باید به تعدادی از سوالات به صورت اختیاری (چهار نمره از این هشت نمره) پاسخ دهند».
کمرئی دربارهی امتحانات دانشآموزان پایه دوازدهم توضیح داد: «پیش از ورود به مبحث کنکور، باید پایه دوازدهم تعیین تکلیف شود تا سازمان سنجش بتواند بر اساس تصمیم آموزش و پرورش برنامهریزی کند».
وی افزود: «برخی آموزشها در فضای مجازی و آموزش تلویزیونی نسبت به محتوای کل کتاب ارائه شده بود و دانشآموزان بسیاری توانستند از این محتواها استفاده کنند».
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تحقق اهداف درسی برای ما اهمیت بسیاری دارد، اضافه کرد: «یادگیری دانشآموزان باید کامل شود، اما ممکن بود که دانشآموزان یا واحدهای آموزشی در برخی از مناطق نتوانسته باشند تمام و کمال از این آموزشها استفاده کنند؛ بنابراین مبنا برای امتحان نهایی ۸۰ درصد اول محتوای درسی کتاب ها قرار داده شد».
کمرئی ادامه داد: «با اطمینان میتوان گفت که آموزش ۸۰ درصد محتوای درسی محقق شده است؛ بنابراین ۱۶ نمره از این بخشها در امتحانات سوال داده میشود، همچنین برای رعایت حرمت افرادی که در دوران تعطیلی مدارس وارد فضای آموزشی شدهاند، برای ۲۰ درصد آموزش داده شده در دوران تعطیلی چهار نمره به صورت اختیاری سوال داده میشود». /پ
نظر خود را بنویسید