فردایکرمان ـ گروه جامعه: در پی انتشار گلایهی شهروندان دربارهی تاخیر در ارسال مرسولههای پستی در شهر کرمان، مدیرکل پست استان در گفتوگو با «فردایکرمان» توضیحاتی داد. اکبری با اشاره به ترافیک بالای مرسولات که در دوران شیوع کرونا رخ داده است و به گفتهی وی، 162 درصد بیشتر از سال گذشته شده است؛ گفت که در حال حاضر، برای تسریع در توزیع، از بخش خصوصی و تاکسیرانی کمک گرفتهاند و وضعیت رو به بهبود است.
او همچنین در این گفتوگو با اشاره به برخی از دشواریهای کار فعالان این حوزه، فشار مضاعفی که در این روزهای کرونایی بر پستچیها و دیگر نیروهای این بخش وارد شده را یادآور شد. کسانی که از ابتدای همهگیری تاکنون یک روز تعطیل نداشتهاند، کسانی که در شرایطی که توصیه این است دست به سطوح و اشیاء زده نشود، مدام مجبورند بستههایی که از این سو و آن سو میرسد را جابهجا کنند. به گفتهی اکبری، تاکنون 45 نفر از کارکنان بخش اجرا در پست استان مبتلا به کرونا شدهاند.
این مجموعه، دورکاری نداشته و کاهش نیروها به یکسوم و 50 درصد هم نداشتهاند؛ حتی به گفتهی اکبری، نیروهای ستادی پست استان وارد حوزهی اجرا شدهاند برای اینکه مرسولات هرچه زودتر بهدست صاحبان آن برسد. او به جامعه یادآور میشود که در کنار کادر درمان که برای سلامت جامعه میجنگند، نیروهای پست نیز برای صیانت از سلامت جامعه، فداکارانه در حال خدماترسانی شبانهروزی و در سه شیفت هستند.
به گزارش فردایکرمان، روز گذشته، یکی از شهروندان کرمانی که از خوانندگان فردایکرمان است، با ارسال پیامی، از تاخیر در تحویل مرسولات پستی خود انتقاد کرد و خواستار رسیدگی به مشکلات مردم در این حوزه شد. متن کامل این انتقادات را اینجا بخوانید.
در پی انتشار آن، علیرضا اکبری، مدیرکل پست استان کرمان در گفتوگو با فردایکرمان توضیحاتی داد.
او با بیان اینکه آمار بسته و امانات ما در سال جاری، بهدلیل شیوع کرونا و تغییر فرهنگ مردم در خرید، 162 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است و در این آمار، پاکت نیامده است، گفت: «یکی از دلایلی که مردم پست را برای جابهجایی مرسولات خود انتخاب میکنند، در کنار تغییر فرهنگ خرید در دوران کرونا، هزینههای بسیار پایینی است که این بخش دارد».
اکبری توضیح داد: «فقط هزینهی لفاف مرسولات، دو برابر هزینهی پست میشود. حالا اگر قرار باشد بستهای از طریق هواپیما، قطار یا اتوبوس جابهجا شود، اول اینکه هزینهی جابهجایی چندینبرابر پست است، دوم اینکه همان بسته را یک نفر باید به محل ارسال ببرد و دوباره فردی آن را در مقصد تحویل بگیرد که خود این رفتوآمدها هم هزینهای اضافه دارد ولی پست، یک بستهی سه کیلویی پیشتاز را 15 هزار تومان در مقصد تحویل میدهد».
وی با بیان اینکه هیچ چیزی از مردم پنهان نداریم، ادامه داد: «مردم بدانند که حجم ترافیک مرسولاتی که از طریق کامیون، هوایی و ریلی وارد استان میشود بسیار بالا رفته است و پست هم در این شرایط کرونایی دارد سه شیفت خدمترسانی میکند اما خود همکاران ما هم مبتلا به بیماری شده و میشوند. مثلا در یک شیفت که 10 نفر بودند هفت نفر مبتلا شدهاند و از چرخهی خدماترسانی برای مدتی خارج میشوند».
وی با تاکید بر اینکه در هر شرایطی، خدمترسانی به مردم وظیفهی ماست، افزود: «در پی افزایش حجم مرسولات، در این دو هفته تعطیلی که تعداد مسافران هم کم شده است، از رانندگان تاکسی دعوت کردهایم و روزانه 10،15 تاکسی مراجعه و در تحویل بستهها به ما کمک میکنند».
مدیرکل پست استان کرمان گفت: «الان، با ورود تاکسیها به این حوزه، سالن مابهروز است و تاخیراتی هم احیانا اگر وجود دارد مربوط به گذشته است. مردم بدانند که ما تدابیر را اندیشیدهایم ولی حجم بار بسیار بالاست».
وی با بیان اینکه وانتبار مسقف نیز از سایپا سفارش دادیم، به زودی به ناوگان اضافه میشود و وضعیت بهبود بیشتری پیدا میکند، توضیح داد: «از طرفی، برخی از مردم فکر میکنند وقتی پیامک ارسال مرسوله آمد باید همان امروز برای تحویلش مراجعه کنند. به اداره پست میآیند و صف ایجاد میکنند در حالی که امکان رهگیری مرسوله از طریق سایت اداره پس به نشانی www.post.ir فراهم است و انتظار ما این است که مردم مراجعه نکنند و بهصورت اینترنتی مرسولهی خود را پیگیری کنند».
وی با تاکید بر اینکه کار ارسال مرسولات به روز شده است و تاخیرات را به حداقل رساندهایم، یادآور شد: «از طرفی، برای حفظ سلامت همکاران خودمان و مردم الزاما باید ضدعفونی بستهها نیز انجام شود که نامهرسان مبتلا به کرونا نشود. با وجود این، 45 کرونایی در بخش اجرا داشتیم که شامل همکاران پستچی و کسانی است که کیسهی مرسولا را باز میکنند».
اکبری افزود: «متاسفانه گاهی هم، برخی نشانیها درست نوشته نمیشود. یا شماره تلفن را روی بسته نمینویسند. از مردم میخواهم در ارسال مرسولات به این نکات دقت داشته باشند».
وی سپس گفت: «مردم بدانند همانطور که کادر درمان در خط مقدم جبههی مقابله با کرونا در تلاش هستند و تقدیر کردن از آنها حقشان هم هست، پست هم دارد از سلامت مردم صیانت میکند. همکاران من، یک روز تعطیل نداشتند و سه شیفت کار میکنند».
اکبری در پاسخ به این پرسش که گفته میشود در برخی شهرها مثل شیراز و اصفهان و تبریز اصلا چنین تاخیراتی که در کرمان هست وجود ندارد؛ اظهار کرد: «من به نظر همه احترام میگذارم ولی استدعا دارم کسانی که چنین مسائلی را مطرح میکنند، با مستندات صحبت کنند».
وی افزود: «از مردم میخواهم کمی بردباری داشته باشند. شرایط بسیار خاص شده است.
بله مثل قبل نیست که بگوییم 48 ساعته بسته را تحویل میدهیم ولی از زمانی که بسته به کرمان وارد میشود تسریع در توزیع را داریم انجام میدهیم».
وی با تاکید بر اینکه با اضفه شدن تاکسیها اوضاع بهتر شده است، اظهار کرد: «در کل استان موضوع توزیع را با کمک از بخش خصوصی مدیریت کردهایم».
مدیرکل پست استان کرمان همچنین در پاسخ به فردایکرمان یادآور شد: «تیپاکس و پست اول و بادپا شرکتهایی هستند که موازی با پست کار میکنند و به تشکیلات ما ربطی ندارد».
وی با خداقوت به همهی فعالان حوزهی پست، گفت: «پستچیها سربازان گمنام عرصهی خدمترسانی به مردم هستند و امیدوارم با تلاشهای انجام شده، روز به روز رضایت مردم بیشتر و از طرفی، قدر خدماتی که پستچیهای ما انجام میدهند، بیشتر دانسته شود». / الف
نظر خود را بنویسید