فردای کرمان – گروه جامعه: رئیس پلیسراه ناجا با اشاره به اینکه در محدودیتهای کرونایی از سوی پلیس فقط یک درصد از مردم اعمال قانون شدند و مابقی همکاری بسیار خوبی با پلیس داشتند، گفت: «بهطور کلی فراوانی سوانح رانندگی در کشور کم اما شدت حوادث افزایش یافته است».
وی تاکید کرد که برخورد قاطع با شش تخلف حادثهساز سرعت و سبقت غیرمجاز، انحراف و تجاوز به چپ جاده، عدم استفاده از کمربند ایمنی، استفاده از تلفن همراه و نقص فنی وسیلهی نقلیه در دستور کار پلیس است و پلیس با این تخلفات بدون اغماض برخورد میکند.
به گزارش فردای کرمان به نقل از پایگاه خبری پلیس، سرهنگ هادی امیدوار در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کرمان اظهار کرد: «پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا متولی اجرای مقررات حوزهی ترددهای کشور بوده و در حوزهی تسهیل عبور و مرور وظیفهی قانونی دارد و تسهیل در ترددها نیز هدف مهم دیگر پلیس است تا مردم با گره ترافیکی و راهبندان روبهرو نشوند».
وی با اشاره به اینکه کاهش تصادفات یک بحث مهم است که پلیس آن را پیگیری میکند، افزود: «سالانه حدود 17 هزار نفر در راهها و شهرهای کشور بر اثر تصادفات جان خود را از دست میدهند و حدود 400 هزار نفر نیز در تصادفات کشور مجروح میشوند که این مسئله هزینههای روحی، روانی، درمانی و اقتصادی زیادی بر مردم و کشور تحمیل میکند».
امیدوار با بیان اینکه شمارهگذاری خودروها و صدور گواهینامه از برنامههای خدماتی پلیس به مردم است، گفت: «پلیس در خدمت به مردم به سمت هوشمندسازی خدمات رفته و استفاده از سامانههای کنترل ترافیک و سامانههای نظارتی در دستور کار پلیس قرار دارد و اقداماتی در این حوزه انجام شده است».
وی با اشاره به اینکه در سال 99 مأموریت پلیس به سمت محدودیتهای کرونایی رفت، افزود: «بیش از 30 درصد از توان پلیس در اجرای مأموریتهای کرونایی به کار گرفته شد و میتوان گفت فقط یک درصد از مردم اعمال قانون شدند و مابقی همکاری بسیار خوبی با پلیس داشتند که جا دارد از همراهی مردم در اجرای محدودیتهای ترافیکی حوزهی کرونا تشکر کنیم».
رئیس پلیسراه کشور با بیان اینکه در کاهش تصادفات، مدیریت و ایمنی ترافیک بسیار اهمیت دارد که پلیس آن را با جدیت بیشتری دنبال میکند، ادامه داد: «از حدود 28 هزار تلفات در سالهای 84 امروز به کمتر از 17 هزار نفر در سال رسیدهایم و رتبهی استان کرمان در حوزهی کاهش سوانح رانندگی دهم کشوری است».
وی با اشاره به اینکه راننده و عامل انسانی، راهها و جادهها و ایمنی خودرو در تلفات جادهای نقش دارند، بیان کرد: «دلیل حدود 70 تا 75 درصد حوادث رانندگی خطای انسانی و راننده است؛ جاده و بزرگراهها را نیز انسانها میسازند پس این عوارض ساخت بشر هستند که گاهی حادثهساز میشوند».
امیدوار با بیان اینکه در سال جاری حضور پلیس در مبادی شهرها بهدلیل کرونا متمرکزتر شده است، افزود: «امروز رفتار ترافیکی رانندگان تغییر کرده و به طور کل فراوانی حوادث ترافیکی در کشور کم اما شدت حوادث زیاد شده است؛ در مواردی همچون ورود فرد در حال صحبت با موبایل به سوارهرو و تصادف با خودروهای عبوری چه کسی را میتوان مقصر دانست به جز اینکه رفتارهای ترافیکی و عادتهای روزمرهی خود را اصلاح کنیم.».
وی با اشاره به اینکه ترافیک در کشور 15 تا 20 درصد کاهش پیدا کرده است، اضافه کرد: «برخورد قاطع با شش تخلف حادثهساز سرعت و سبقت غیرمجاز، انحراف و تجاوز به چپ جاده، عدم استفاده از کمربند ایمنی، استفاده از تلفن همراه و نقص فنی وسیلهی نقلیه در دستور کار پلیس است و پلیس با این تخلفات بدون اغماض برخورد میکند». /پ
نظر خود را بنویسید