فردایکرمان ـ گروه جامعه: جادهی شهداد ـ نهبندان که بیش از دو سال میشود بهدلیل ورود سیلابهای بالادست تخریب شده، همچنان بازسازی و بازگشایی رسمی نشده و برای تردد ایمن مناسب نیست. تاکنون، حوادث رانندگی متعددی در این مسیر رخ داده و منجر به فوت یا مجروحیت و معلولیت مسافران و گردشگران شده است.
از زمان تخریب حدود 30 کیلومتر از این جادهی 283 کیلومتری که 160 کیلومتر آن در حوزهی استحفاظی شهداد قرار دارد، یک مجتمع خدمات رفاهی که بیش از ده سال در کیلومتر 75 این جاده فعالیت میکرد نیز تعطیل شده است.
در این مجتمع، پلیس، اورژانس 115، هلالاحمر و مسجد و پمپ بنزین فعال بودند و به سانحهدیدگان و در راه ماندگان خدماترسانی خوبی صورت میگرفت اما پس از تخریب جاده با سیلاب، این مجتمع نیز تعطیل شده و به گفتهی پورحسینی، رئیس جمعیت هلالاحمر شهداد، بخش زیادی از اموال آن نیز به سرقت رفته است.
یکی از بزرگترین خساراتی که تعطیلی مجتمع به بار آورده، دور شدن اورژانس 115 و امدادگران هلالاحمر از این جاده است. پورحسینی به فردایکرمان میگوید: «در جریان تصادفات، وظیفهی رهاسازی مصدومین را داشتیم و یک دستگاه آمبولانس هم به ما داده شد تا در مواقع نیاز، به اورژانس کمک کنیم. بعد از تخریب جاده و تعطیلی مجتمع، پایگاه هلالاحمر در شهر شهداد مستقر شد. این بُعد مسافت تا محل وقوع حوادث در جاده، در کنار خرابی بخشهایی از مسیر، باعث شده که زمان رسیدن امدادگران به محل وقوع حادثه طولانی بشود و اگر مصدوم بدحال باشد، ممکن است تاخیر، باعث از دست رفتن جانش هم بشود. قبل از تعطیلی مجتمع اما امدادگران در 75 کیلومتری جاده مستقر بودند و فورا به محل حادثه میرسیدند».
او در گفتوگو با فردایکرمان تاکید میکند که باید هرچه سریعتر این مجتمع راهاندازی شود.
جادهی شهداد ـ نهبندان، ارتباط بین استانهای کرمان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان را برقرار میکند و علاوه بر کامیونهای حمل کالا و نفتکشها، کشاورزان و بازرگانان شهدادی نیز از این مسیر استفاده میکنند. بعد از شکلگیری دریاچهی لوت، گردشگران هم به کاربران این جاده تبدیل شده و حوادثی نیز برای آنان رخ داده است. مسیری که قرار بود شش ماه پس از سیلاب، ترمیم و بازگشایی شود، بعد از دو سال، هنوز بهطور اصولی ترمیم نشده است.
گفته میشود بخشهایی از آن که خاکی است، شنریزی شده و تابلوهایی نیز نصب و سرعتگیرهایی ایجاد کردهاند اما وضعیت طوری است که رانندگان ناآشنا به مسیر، اغلب نمیتوانند در محل رسیدن به سرعتگیرها خودرو را کنترل کنند و واژگونی و صدمات جسمی و جانی به بار میآید.
پورحسینی در گفتوگو با فردایکرمان به مکاتباتی اشاره میکند که با دستگاههای متعدد برای بازگشایی مجتمع رفاهی بینراهی داشتهاند اما شرط بازگشایی، تامین زیرساختها و استقرار همهی دستگاههاست.
پلیس اما گویا فعلا برنامهای برای مستقر شدن در این محل را ندارد و در شهداد فعال شده است. دیگر دستگاهها از جمله هلالاحمر هم میگویند بدون حضور نیروهای امنیتی، امکان اینکه امدادگران به این محل منتقل شوند وجود ندارد.
رئیس جمعیت هلالاحمر شهداد به فردایکرمان میگوید: «وقتی که بخشی از جاده را سیل برد، تا حدود 10 روز بعد، نیروهای ما در مجتمع ماندند به این امید که جاده هرچه زودتر ترمیم و بازگشایی شود اما وقتی اعلام شد که امکان بازگشایی فوری وجود ندارد، مجتمع را ترک کردیم و اکنون همهی اموال آن به سرقت رفته و اگر نیروهای دستگاههای مختلف بخواهند برگردند، باید کلی هزینه کنند و در و پنجره و دیگر تجهیزاتی که به سرقت رفته را مجدد خریداری و نصب کنند».
پورحسینی تصریح میکند که چنانچه زیرساختها تامین شود و نیروهای امنیتی نیز به مجتمع برگردند، در کمتر از 24 ساعت، هلالاحمر نیز در آن محل مستقر خواهد شد.
جادهی شهداد ـ نهبندان در عرصهی بیابان جهانی لوت قرار دارد و علاوه بر تردد تاجران و کامیونهای حمل بار، یکی از راههای دسترسی به لوت هم هست. زمانی که پروندهی این بیابان برای جهانی شدن در دست بررسی بود، یکی از ایراداتی که کارشناسان یونسکو گرفتند همین بود که چرا این جاده از وسط عرصهی بیابان عبور کرده است. آن زمان، دستاندرکاران با ذکر دلایلی از جمله نیاز گردشگران به دسترسی، این مسئله را توجیه کردند. بنابراین، به دلیل ضوابط و سختگیریهایی که از سوی یونسکو وجود دارد، امکان گسترش این جاده و یا تغییر مسیر آن وجود ندارد و باید برای هر اقدامی، مطالعات کافی صورت گرفته و مجوز از پایگاه جهانی لوت اخذ شود.
معین افضلی، مدیر پایگاه جهانی لوت در استان کرمان در اینباره به فردایکرمان میگوید که از سوی اداره حملونقل و پایانههای استان، اخیرا طرحی مطالعاتی برای بازسازی جاده ارائه شده است اما پس از بررسی، مشخص شد که طرح نواقصی دارد و به سوالاتی از جمله اینکه مصالح مورد نیاز را از کجا میآورند و یا عملیات عمرانی چه تاثیری بر کلوتها میگذارد پاسخ داده نشده بود. بنابراین، طرح را برگشت دادیم و خواستیم جزئیات بیشتری از پروژهی مدنظرشان را ارائه کنند.
به گفتهی او، کارفرما قصد احداث جادهی دیگری برای اتصال بین کرمان و دو استان همسایه ندارد؛ چرا که جادهی جدید، به اعتبارات زیادی نیاز دارد و تامین آن از عهدهی استان برنمیآید. قصدشان اما اصلاح همین مسیر و ایجاد پلهایی در طول آن است تا با وقوع سیلابهای بعدی، مجدد جاده غرق و تخریب نشود.
افضلی میگوید: «در یکی، دو نقطه از طول مسیر، پلهایی که در طرح دیده شده، به کلوتها نزدیک است و ما باید حتما بررسی بیشتری داشته باشیم که تاثیر آن را بر کلوتها ارزیابی کنیم».
او نیز با اذعان به اینکه وضعیت فعلی جاده در قسمتی که سیل به آن صدمه زده، اصلا مناسب نیست، به حوادثی که در این قسمت رخ داده اشاره و بر اصلاح و ترمیم هرچه سریعتر آن تاکید میکند.
نظر خود را بنویسید