فردایکرمان ـ گروه فرهنگوهنر: هفتهی گذشته بود که ویدئویی از اجرای تار و کمانچه در ارگ بم با عنوان «تار ایرانی» در شبکههای اجتماعی منتشر شد که در آن، علی قمصری و روزبه ارجمند به اجرا پرداختند.
قمصری، از چهرههای شناخته شدهی موسیقی ایرانی و نوازندهی تار است. او که بانی پروژهی تار ایرانی است در این پروژه به شهرهای مختلف سفر میکند و با نوازندگان همان شهر در مکانهای تاریخی به اجرا میپردازد و در کرمان با روزبه ارجمند که از نوازندگان کمانچه کرمان است به اجرا پرداخت.
روزبه ارجمند با شرح این تجربهی خود گفت: «موسیقی ایران نه تنها همیشه روایتگر تاریخ و فرهنگ ما بوده، بلکه در دورههای مختلف به کشورهای دیگر هم صادر شده و محدود به مرزهای ایران نیست. همین اتفاق در مورد معماری هم صدق میکند. در کل شباهت و همخوانی زیادی بین این دو وجود دارد».
به گزارش فردایکرمان، روزبه ارجمند 29 شهریورماه در گفتوگو با رحیم بنیاسد آزاد خبرنگار ایسنا کرمان دربارهی پروژه تار ایرانی توضیح داد: «تار ایرانی یک پروژه جذاب و البته سخت است که آقای قمصری مدتی است به آن مشغول است. در بناهای تاریخی شهرهای مختلف اجرا میکنند با هدف اینکه مردم را با هویت ملی و تاریخی کشورمان بیشتر آشنا کنند چراکه موسیقی و معماری اجزای مهمی از این فرهنگ را تشکیل میدهند. اگر اشتباه نکنم اولین کار ایشان هم در قزوین ضبط شد».
وی افزود: «در این پروژه آقای قمصری به شهرهای زیادی رفته، در قسمت ۴۰ به کرمان رسیدند و بعد از کرمان به چند شهر جنوبی رفته و طبق گفته خودش این پروژه همچنان ادامه خواهد داشت».
ارجمند دربارهی ماجرای اجرای همزمانش با قمصری گفت: «آقای قمصری را از قبل میشناختم و همیشه به من لطف داشتهاند. با اینکه برنامهریزی قبلی برای همنوازی ما نبود، روز اول که ایشان به کرمان رسید از من خواست عصر آن روز که میرفتیم سر تمرینش، سازم را هم همراه داشته باشم. راستش ابتدا فکر کردم برای ملودیهای «فاطلو، چون من کرمانی هستم، نیاز به هماهنگی دارند. اما بعد به من گفتند قرار است در ارگ بم ضبطی داشته باشند و از من خواستند تا همراهیشان کنم. قطعهای که اجرا شد هم پیشنهاد خودشان بود. استاد علیزاده این کار را برای زلزله بم ساخته بودند و اولین بار هم در کنسرت «همنوا با بم» اجرا شد به همین دلایل با مکان اجرا هماهنگی داشت و من هم استقبال کردم».
این نوازنده کرمانی ادامه داد: «همکاری با آقای قمصری جزو کارهایی بود که همیشه به آن فکر میکردم، ولی تصور نمیکردم که در این پروژه این افتخار نصیبم شود. بعد از اینکه از من خواست که با ایشان همراهی کنم در مدت کوتاهی همه چیز جفت و جور شد. تمرینمان فقط یک جلسه کوتاه بود و خدا را شکر همه چیز به گونهای پیش رفت که آقای قمصری از کار رضایت داشت و بعد از تمرین هم به من گفتند فکر نمیکردم اینقدر زود و راحت با هم هماهنگ شویم».
وی گفت: «البته آقای قمصری در کرمان با تیم دیگری هم همکاری کردند و فقط من نبودم. یک کار که هنوز منتشر نشده با کوارتت زهی کرمان و دو نوازنده دف (خانم نازنین نوربخش و خانم ساناز شیخ شعاعی) ضبط شده که در آینده خواهید دید».
این نوازنده دربارهی دلیل انتخاب ارگ بم برای اجرا نیز گفت: «ما از قبل چند مکان تاریخی را به آقای قمصری پیشنهاد دادیم که از میان آنها انتخاب کنند. ارگ بم بزرگترین بنای خشتی جهان و واقعا بنای منحصر به فردی است و از طرفی جزئی از تاریخ و فرهنگ بم و همینطور استان کرمان است، قطعا برای هر نوازندهای اجرا در چنین مکانی جالب توجه است. از طرفی هم شرایطی که با بیتوجهی برای اماکن تاریخی پیش آمده، نامربوط با وضعیت کنونی موسیقی نیست. شاید ناخواسته این مسئله هم در انتخاب تاثیرگذار بوده است».
ارجمند با اشاره به تعامل موسیقی اصیل ایرانی و مکان تاریخی که سنت ایرانی را نشان میدهد اظهار کرد: «موسیقی و معماری از اجزای هنر و تاریخ ایران هستند که هر دو، تمدن و اصالتی را روایت میکنند که در هیچ کجای دنیا نظیر ندارد. موسیقی ایران نه تنها همیشه روایتگر تاریخ و فرهنگ ما بوده، بلکه در دورههای مختلف به کشورهای دیگر هم صادر شده و محدود به مرزهای ایران نیست. همین اتفاق در مورد معماری هم صدق میکند. در کل شباهت و همخوانی زیادی بین این دو وجود دارد».
وی در پایان با تاکید بر سختی کار آقای قمصری یادآور شد: «انصافا ضبط بیش از ۴۰ قطعه آن هم در شهرهای مختلف و بدون توقف و در شرایطی که خیلی از کارها از قبل برنامهریزی نمیشود، بسیار دشوار است. ما از انرژی و تلاش آقای قمصری تعجب میکردیم چراکه تمام شبانهروز درگیر کار بود و با توجه به اینکه آقای قمصری متواضع و خیلی مردم دوست است هرجا که میروند مردم و هنرمندان استقبال میکنند و همکاریهای جالبی شکل میگیرد». /الف
نظر خود را بنویسید