فردایکرمان ـ گروه جامعه: شورای شهر کرمان که تصمیم داشت هفتۀ گذشته تکلیف سهراهی شرفآباد را معلوم کند؛ با بلند شدن صدای اعتراض مخالفان به روگذرسازی و طرح نگرانی متخصصان، فرایند تصمیمگیری برای این سهراهی را به نشستهای تخصصی هدایت کرد و پروندۀ تعیینتکلیف سهراهی شرفآباد را روی میز کارشناسان گذاشت.
کمیسیون عمران شورای شهر تاکنون چندین جلسه برای این موضوع برگزار کرده که تازهترینِ آن، جلسۀ روز دوشنبه بود که با حضور تعدادی از متخصصان و استادان دانشگاه در حوزۀ معماری و شهرسازی و عمران برگزار و بهصورت زنده نیز از اینستاگرام پخش شد.
در این جلسه، نوید ندیمی دکترای حملونقل و ترافیک و عضو هیات علمی گروه مهندسی عمران دانشگاه باهنر تاکید کرد که تصمیمگیری در خصوص این سهراهی به بعد از تهیه و تصویب طرح جامع ترافیک موکول شود.
دکتر کورش افضلی شهرساز و رئیس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد کرمان نیز گفت که حتی متخصصان ترافیک اذعان دارند با اصلاح هندسی همسطح مشکل این سهراهی فعلا حل میشود. وی با ارائۀ توضیحاتی و یادآوریِ پیشنهاد غیرهمسطحسازی در انتهای 24 آذر در طرح سابق جامع ترافیک و طرح تفصیلی، تاکید کرد که مطالعات فعلی مشاور که منجر به روگذرسازی در سهراهی شرفآباد شده ناقص است.
دکتر مریمفداییقطبی معمار، شهرساز و استاد دانشگاه آزاد کرمان هم با هشدار نسبت به تبعات ورود پرسرعت خودروها از سمت شرفآباد به انتهای بلوار جهاد، به صراحت مخالفت خود را با روگذرسازی در این سهراهی اعلام کرد و گفت: اگر ماندن پشت چراغ قرمز این سهراهی آنقدر آزاردهنده است که دارد خفهمان میکند آن را ببندید و ترافیک آن را به پل کوثر منتقل کنید. وی تاکید دارد که حرکت مستقیم از شرفآباد به جهاد الزامی نیست.
دکتر معین عسکری کارشناس حملونقل شهری نیز ساخت روگذر را تایید نکرد و تاکید کرد که باید منتظر نتایج طرح جامع ترافیک بمانیم که چه پیشنهاداتی برای این نقطه دارد.
در این بین، دکتر رامین ارجمندکرمانی معمار و عضو شورای پنجم شهر کرمان با قاطعیت از روگذرسازی در این نقطه دفاع و حتی تاکید کرد که در کوتاهترین زمان ممکن این پروژه اجرایی شود.
شهردار کرمان اما گفت که چون مطالعات فعلی مشاور که روگذرسازی را تایید میکند کامل نیست؛ فعلا پولی در این سهراهی بابت چنین پروژهای هزینه نخواهند کرد.
متن کامل اظهارات در این جلسه را در ادامه بخوانید.
به گزارش خبرنگار فردایکرمان، در ابتدای این جلسۀ دو ساعته که در محل شورای شهر کرمان برگزار شد، منصور ایرانمنش رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر کرمان گفت: «دربارۀ سهراهی شرفآباد در شورای پنجم به اندازۀ کافی بحث شد و مصوبهای داشتیم. با شروع کار شورای جدید اما مقداری علامت سوال جلوی انجام پروژه گذاشته شد و به این نتیجه رسیدیم با وسواس و دقتنظر بیشتری کار انجام شود و دچار اشتباهات گذشته نشویم که از جملۀ آن زیرگذر آزادی است که برخی آن را اشتباه میدانند و موجب رضایت شهروندان نشده است».
وی با بیان اینکه میخواهیم تبعات منفی و خطاها در اجرای این پروژه به حداقل برسد، افزود: «تیمهای کارشناسی و مشاورهای در جلسات قبل سناریوهای مختلفی را ارائه کردند، هفتۀ قبل با انجمن علمی دانشگاه باهنر نیز جلسهای داشتیم و امروز در خدمت تعدادی از استادان که در جلسات قبلی نبودند هستیم. در این جمع موافقان و مخالفان حضور دارند و امیدواریم جمعبندی این باشد که دوستان شورا با بینش و اطلاعات کاملتری تصمیمگیری کنند».
مطالعات ناقص است
در ابتدای جلسه، دکتر کورش افضلی شهرساز و رئیس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد کرمان گفت: «قبل از این جلسه با دوستان صحبت میکردیم که وقتی طرحی مصوب میشود نقش و جایگاهی دارد و براساس آن نقش و جایگاه تصویب شده و قابل احترام است. دکتر ارجمند به واسطۀ تجربهای که دارند از اجرای غیرهمسطح در این سهراه دفاع داشتند. ایشان مشاور طرح جامع و تفصیلی کرمان بودند و تسلط ویژهای بر این مسائل دارند، سابقۀ آن را میدانند و از شرایط فعلی نیز اطلاع دارند ولی من یا سایر دوستان که از دانشگاه آمدیم براساس دانشی که از شبکۀ ارتباطی و شهر کرمان و مشاهداتی که داریم و طرحی که از تقاطع غیرهمسطح به ما داده شده اظهارنظر میکنیم».
وی سپس گفت داد که در طرح جامع و طرح تفصیلی شهر، برای انتهای 24 آذر تقاطع غیرهمسطح دیده شده است و با بیان اینکه حتما اجرای این غیرهمسطح ضرورت داشته، از مشاور گارنو پرسید: آیا در مدلسازی که کردید، انتهای 24 آذر هم دیده شده یا فقط به سهراهی شرفآباد پرداخته شده است؟
افضلی افزود: «به ما گفتند موضوع ما شرفآباد بوده است و به نظر میرسد 24 آذر را نادیده گرفتهاند».
به گفتۀ این استاد دانشگاه، اگر در سهراهی شرفآباد غیرهمسطحسازی صورت گیرد و غیرهمسطح انتهای 24 آذر هم قرار باشد احداث شود؛ آنگاه با وجود پل کوثر، پل انتهای خورشید، پل سهراهی شرفآباد و تقاطع غیرهمسطح 24 آذر در یک محدوده، استاندارد آییننامهای فاصلۀ بین این غیرهمسطحها نقض و مشکلات زیادی ایجاد میشود.
وی ادامه داد: «دکتر ارجمند میگوید که اینجا کمربندی است و حرکت باید روان باشد. من هم روانی حرکت را تایید میکنم اما اگر مطالعهای میخواست بشود تقاطع انتهای 24 آذر و انتهای خورشید و سهراهی شرفآباد با هم باید دیده شود اما کاری که الان انجام شده ناقص است».
افضلی سپس گفت: «از موضع شهرسازی احداث تقاطع غیرهمسطح در این سهراهی خیلی جای بحث دارد. اینکه وقتی سرعت را بالا ببریم، چه آسیبهایی برای بدنههای مختلف دارد؟ اینکه آیا این غیرهمسطحسازی اولویت است؟ آیا اینجا کمربندی است؟ و مواردی از این دست باید دیده شود».
وی توضیح داد: «اگر یک شبکه ارتباطی را می خواستیم در نظر بگیریم اینجا غیرهمسطح میخواست ولی اینکه حرکت از کجا به کجا باشد و آسیبها به منظر و بدنهها و دسترسیها تا چه حد است؟ انجام ارزیابی اقتصادی پروژه و اینکه آیا در شرایط فعلی شهر کرمان در اولویت است؟ آیا با اصلاحات هندسی تا مدتی میتوانیم مشکل را حل کنیم؟ مسائلی است که باید برای آن پاسخ کارشناسی داشته باشیم».
افضلی ادامه داد: «اینجا اسپیس شهرسازی و معماری و اجتماعی و ترافیکی داریم. در رینگ شهر نیاز داریم که سرعت بالا و حرکت روان باشد اما اینکه برای روانی حرکت چه اقدامی صورت گیرد، به دادههای مطالعاتی شبکه حملونقل ترافیک کرمان برمیگردد».
وی تاکید کرد: «برای تصمیمگیری در این نقطه باید به موضوع شهرسازی حساس باشیم». وی این سوال را نیز مطرح کرد: چرا مسیر حرکت از شرفآباد به انتهای جهاد باید باشد؟ در حالی که جهاد یک خیابان محلی است.
این شهرساز در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «سه غیرهمسطح در شهر کرمان داریم که اشتباهات تاریخی در تاریخ شهرسازی ایران است. اشتباه تاریخی بعدی این است که از شرفآباد مسیر ماشین را به مرکز شهر بیندازیم».
وی با بیان اینکه تاریخ اشتباه پلهای کرمان به ما درس میدهد و باید از آن استفاده کنیم و تصمیم بگیریم، ادامه داد: «مطالعات طرح ترافیک شهر در حال انجام است؛ پیشنهاد میکنم فعلا اصلاح هندسی در سهراهی انجام داده و صبر کنیم تا طرح بیاید».
وی افزود: «ظرفیت پل کوثر پر است. بنابراین نمیتوانیم بار ترافیک سهراهی را به آنجا منتقل کرد ولی از نظر فنی، طرح جامع کرمان گفته انتهای 24 آذر موقعیت درستی است. میتوان مطالعۀ کاملی در این محدوده انجام داد و سپس تصمیم گرفت».
افضلی گفت: «همۀ کارشناسان ترافیکی میگویند که تا پنج سال آینده با اصلاح هندسی همسطح مشکل این سهراهی حل میشود».
وی تاکید کرد که اشتباهات قبلی را نباید در شهر تکرار کنیم.
حرکت در مسیر شرفآباد به جهاد الزامی نیست
در ادامه، دکتر مریم فدایی قطبی، معمار، شهرساز و استاد دانشگاه بهعنوان یکی از مخالفان روگذرسازی در سهراهی شرفآباد صحبت کرد.
وی با بیان اینکه جریانی بین مناطق حاشیه و شهر همیشه رخ میدهد و مناطق حاشیه دائم میخواهند خود را وارد مرکز شهر کنند و این طبیعی است، توضیح داد: «چند مسئله وجود دارد: طرح روگذر از سمت شرفآباد به انتهای بلوار جهاد است و روی بزرگراه نیست. این سهراهی در حال حاضر، هشت جهت حرکت دارد و فقط یک حرکت آن با اصلاح هندسی قابل حل نیست که آن هم دسترسی از شرفآباد به جهاد است. میتوان اینجا روگذر نساخت. دسترسی از شرفآباد به بزرگراه هم با پل مجاور (کوثر) ممکن است».
وی افزود: «آیا لازم است حرکت مستقیم از شرفآباد به جهاد اتفاق بیفتد؟ آیا این کار درست است؟ در فاصلۀ کوتاهی از این معبر، بزرگراه سپهبد سلیمانی را داریم میسازیم. چرا دوباره از اینجا باید ورودی برای شهر تعریف کنیم؟».
وی بیان کرد: «در شهرسازی حرف این است که خیلی نباید به اتومبیل خوش بگذرد. شهر سلسلهمراتبی دارد و به همین راحتی که نمیتوان وارد زندگی محلی شد. خودرو باید سلسله مراتبی را طی کند و وارد بزرگراه و از خیابانهای اصلی وارد خیابانهای محلی شود. چه لزومی دارد خودروها از این نقطه، مستقیم از شرفآباد وارد جهاد شوند؟».
وی با بیان اینکه پس از ساخت این روگذر، تقاضای بعدی از اللهآباد خواهد بود که به باقدرت وصل شود، ادامه داد: «هشت حرکت قرار است در این تقاطع اتفاق بیفتد و یکی با سختی است که الزامی برای وقوع آن نیست. یعنی الزامی به حرکت در مسیر شرفآباد به جهاد نداریم. فرهنگ در محدودۀ انتهای جهاد به هم میخورد در حالی که بافت محلی خیلی منسجمی دارد».
این استاد دانشگاه اظهار کرد: «برخی میگویند مردم به ساخت این روگذر راضی هستند. قبل از زیرگذر آزادی و پل 9 دی همین نظرسنجی را از مردم کردیم و همۀ مردم محلی راضی بودند اما بعد از وقوع متوجۀ اشتباه بودن آن شدند. مردم نمیتوانند وقایع بعد از طرحهای کلان عمرانی و شهرسازی را پیشبینی کنند. شاید ساخت این روگذر، برای مردم شرفآباد خیلی خوب باشد و راحت به ترافیک وسط جهاد میرسند. اما چه ضرورتی دارد این کار را بکنیم که رانندگان از این محدوده، مستقیم وارد شهر شوند؟ میتوانند از بزرگراه و طی سلسلهمراتبی به مرکز شهر بیایند».
فداییقطبی ادامه داد: «من هم اگر جای مشاور بودم طوری تحلیل میکردم که طرحم قبول شود. معلوم است غیرهمسطح شدن سطح ترافیک را روانتر میکند ولی برای دفاع از این طرح، کاهش سطح تولید نیتروژن را هم جزو مزایا آوردهاند اما کجا عوارض اجتماعی آن بررسی شده است؟ کجا هزینۀ اقتصادی هر راهکار بررسی شده است؟».
وی با بیان اینکه مطمئنا با یکدهم این هزینه در حملونقل عمومی، میتوان سطح تولید گازهای آلاینده را چندین برابر کمتر کرد، گفت: «باید اصل را بر این بگذاریم که فقط رانندگان نباشند که به هر قیمتی راحت در شهر تردد کنند بلکه باید بگذاریم اتوبوس و پیادهها راحت باشند. چه دلیلی دارد این همه پول بگذاریم که به ماشین شخصیها خوش بگذرد».
وی سپس اظهار کرد: «کدامیک از ما پشت چراغ قرمز سهراهی شرفآباد اذیت شدهایم؟ اگر هم آزاردهنده است آنقدری که دارد خفهمان میکند آن را ببندید. در این صورت، از هشت حرکت در این تقاطع یکی به دردسر میافتد که میتوان آن را به روی تقاطع غیرهمسطح مجاور (پل کوثر) هدایت کرد».
تا نهایی شدن طرح جامع ترافیک صبر کنید
دکتر نوید ندیمی، عضو هیات علمی گروه مهندسی عمران دانشگاه شهید باهنر کرمان نیز بهعنوان یکی دیگر از مخالفان روگذرسازی در این جلسه اظهارنظر کرد.
وی با تاکید بر اینکه بستر و پایۀ کارها اگر براساس علم باشد، مشکلات کمتر خواهد بود، به زیرگذر آزادی اشاره کرد و گفت: «مردم از این پروژه ناراضی هستند و به چشم هم داریم مشکلات این محدوده را میبینیم. اگر پروژهای مطالعه و براساس آییننامهها اجرا شود، بهتر میتوان از آن دفاع کرد. بعید میدانم زیرگذرآزادی مطالعۀ ترافیکی داشته باشد. اگر هم بوده، شاید اصولی نبوده و باید توجه داشته باشیم که هر مطالعهای قابل دفاع نیست».
وی ادامه داد: «آنطور که گفته میشود، طرح جامع حملونقل و ترافیک کرمان به عقد قرارداد رسیده و رقم خوبی هم در مقیاس پروژههای مطالعاتی برای آن در نظر گرفته شده و انتظار میرود طرح خوبی بیرون بیاید. طرح جامع و خروجی آن دربارۀ سهراهی شرفآباد هرچه باشد میتوان از آن دفاع کرد».
ندیمی اظهار کرد: «میگویید ساخت روگذر در سهراهی شرفآباد در طرح جامع قبلی نیامده است. من طرح فعلی که مشاور تهیه کرده را مطالعه کردم؛ باید بگویم که به شکل موضعی میتوان از آن دفاع کرد ولی در شبکه چهطور؟ آیا اگر شبکه را در نظر بگیریم، باز هم قابل دفاع است؟».
وی گفت: «شاید طرح جامع به طور موضعی از غیرهمسطحسازی در سهراه شرفآباد دفاع کند ولی باید ببینیم آیا اولویتهای دیگری هم در طرح دیده شده است؟ همۀ مسائل به هم مرتبط هستند و باید درکنار هم دیده شوند».
وی بیان کرد: «اگر شهرداری تضمین میدهد که ضمن اجرای این پروژه، برای اولویتهای حملونقل پایدار و همگانی هم بودجه تامین میشود، قدری خیالمان راحت میشود».
وی سپس اظهار کرد: «در حوزۀ حملونقل وقتی مطلوبیت را بالا میبرید، تقاضا زاییده میشود. تقاضا و ظرفیت دو بال هستند و با هم باید حرکت کنند. مگر در تهران مشکل با غیرهمسطحسازی حل شد؟ پل صدر را سه طبقه هم بکنید مشکل حل نمیشود چون مرتب دارید تقاضا ایجاد میکنید. تقاضا هم در فرم سواری شخصی است».
ندیمی ادامه داد: «آیا سیستم فعلی اتوبوسرانی در شهر کرمان قابل دفاع است؟ از بعد غیرمطالعاتی هم بررسی کنید، آیا همه میتوانند راحت با اتوبوس تردد کنند؟ دانشگاهها بازگشایی شده اما دانشجویان به شدت در حملونقل با مشکل مواجه شدهاند چون تردد دانشجویی بیشتر با اتوبوس است و ما در این بخش مشکلات جدی داریم».
وی با اشاره به نواقص و مشکلات سیستم حملونقل عمومی در کرمان گفت: «در این شرایط، اینکه مدام به سوارۀ شخصی مطلوبیت بدهیم، جاذبه درست میشود و تقاضا بالاتر میرود».
این استاد دانشگاه تاکید کرد که اتوبوس و دوچرخه و پیاده و خودروهای شخصی باید با هم دیده شوند.
وی تاکید کرد: «وقتی تصمیمی براساس مطالعه و مطالعه هم توسط اهل آن و مبتنی بر دادههای درست باشد، قابل دفاع است. طرح جامع هم مهم است پروژههای ترافیکی را تایید کند اما باید توجه داشت که ممکن است طرح جامع آن را تایید کند ولی اگر اولویتهای دیگری را هم طرح تایید کرده، باید ببینیم آیا بودجه وجود دارد که همۀ اولویتها با هم پیش برود؟».
وی در پاسخ به کسانی که روگذرسازی را براساس آییننامۀ راههای شهری تایید میکنند گفت: «آییننامه دربارۀ نقش اجتماعی تندراهها هم نظر میدهد. وقتی سرعت را بالا میبرید با نقش اجتماعی این معبر تداخل ایجاد میشود».
ندیمی تاکید کرد که برای تصمیمگیری در این سهراهی صبر کنید طرح جامع نهایی شود.
طرح جامع باید اولویتهای ترافیکی را معلوم کند
دکتر معین عسکری کارشناس حملونقل شهری و از دیگر کارشناسان حاضر در این جلسه نیز گفت: «اولویت باید این باشد که رینگ شهر آزاد شود. گزینۀ اول میتواند این باشد که تقاطع بسته و حرکتها روی دو پل مجاور بیفتد. نمیدانم این موضوع در شبیهسازی دیده شده یا خیر؟».
وی افزود: «در طرح جامع سالانه 2.1 درصد نرخ رشد ترافیک کرمان است و باید برای 10 سال آینده شبیهسازی انجام شود که این سهراهی همسطح یا غیرهمسطح باشد چگونه خواهد بود».
وی ادامه داد: «اگر غیرهمسطحسازی را طرح جامع ترافیک تایید کرد، باید بدانیم اولویت آن نسبت به توسعۀ سیستم حملونقل همگانی و هوشمندسازی تقاطعها کدام است؟».
وی اضافه کرد: «من با دکتر فدایی بیشتر موافقم که سهراهی را ببندیم تا رینگ شهر آزاد شود و بعد، منتظر نتایج طرح جامع ترافیک بمانیم که چه پیشنهاداتی برای این نقطه دارد».
روگذر سهراهی شرفآباد سریعا شروع شود
دکتر رامین ارجمند کرمانی، معمار و عضو شورای پنجم شهر کرمان اما بهعنوان موافق اجرای روگذر در سهراهی شرفآباد توضیحاتی را ارائه کرد.
وی با اشاره به پیشینۀ این پروژه گفت: «یکی از بحثهایی که در زمان شهرداری گذشته و شورای پنجم مطرح شد؛ آزادسازی رینگ اصلی شهر کرمان است. هرچه هم مخالف ماشین باشیم، ولی باید تعریف منطقی از ترافیک داشته باشیم. درست است که آزادسازی (حرکت خودرو) در درون شهر از لحاظ کارشناسی جای بحث دارد ولی وقتی رینگ بزرگراهی داریم حرکت مطلوب و مناسب در آن را باید طبق آییننامهها داشته باشیم».
وی افزود: «در دورۀ گذشتۀ مدیریت شهری، شهرداری طرح تقاطع همسطح با دوربرگردان را برای این سهراهی ارائه کرد و برخی مخالف و عدهای موافق آن بودند که در نهایت به اینجا رسید که مشاور با کار کارشناسی اظهارنظر کند. تا آنجا که حضور ذهن دارم گارنو برای بررسی این پیشنهاد انتخاب شد اما بعد از بررسی و آماربرداری به این نتیجه رسیدند که اگر بخواهیم مسئلۀ سهراهی را با دوربرگردان همسطح حل کنیم، خیلی بدتر از وضع موجود است».
ارجمندکرمانی ادامه داد: «این پیشنهاد که چراغ را برداریم و بلوار را ببندیم و از شرفآباد خودروها وارد پل کوثر شوند را بهراحتی میتوان آزمایش کرد اما توجه داشته باشید که ارتباط بین شرفآباد و زنگیآباد و کاظمآباد با انتهای جهاد یکی است. مسائل خریدوفروش پسته و لوازم و مصحولات کشاورزی مطرح بوده و این ارتباط اقتصادی و فرهنگی وجود دارد. بخواهیم ترافیک را به پل کوثر ببریم به نظر من نارضایتی اجتماعی و همگانی خواهیم داشت».
وی با تاکید بر اینکه اجرایی بودن مباحث تئوری باید مدنظر باشد، اظهار کرد: «در سهراهی 24 آذر طرح ترافیکی ناموفقی داشتیم که کار به دادستانی کشید و طرح ملغا شد و همۀ هزینهها به باد رفت. تصمیمگیری صرفا براساس مباحث تئوری ناکافی است».
وی سپس توضیح داد: «مشاور گارنو غیرهمسطحسازی در سهراه شرفآباد را بررسی کرد و به ویژه دربارۀ تاثیراتی که روی تقاطعهای مجاور میگذارد و تقاطعهای انتهای خیابان شهید رجایی و شرفآباد و 24 آذر و حتی تا اندازهای کوثر را بررسی کرد و در نهایت آلترناتیوهایی داده شد اما برای اینکه محکمکاری کنیم از دکتر صفاریان استاد دانشگاه تریبت مدرس تهران بهعنوان عامل چهارم کمک گرفتیم. ایشان یکی از آلترناتیوها را انتخاب کردند».
وی بیان کرد: «این جریان کار کارشناسی اتفاق افتاده اما نمیخواهم بگویم حرف آخر است. شاید با یکسری تغییرات روی طرح بتوان تبعات را کاهش داد ولی حذف این روگذر شاید باعث شود که الان در شهر اتفاقی نیفتد چرا که سهراهی در حال کار است ولی هرچه زمان بگذرد، هزینههای انجام پروژه بالاتر میرود و نارضایتی ایجاد میشود».
ارجمندکرمانی تاکید کرد که باید رینگ شهر را آزاد کنیم تا به سرعت طرح طبق آییننامۀ راههای شهری برسیم.
وی اضافه کرد: «حالا اینکه شاید راهحل بهتری باشد، بحث دیگری است». وی گفت: «به نظر من، در کوتاهترین مدت باید به غیرهمسطحسازی در این سهراهی برسیم و هرچه زمان را از دست بدهیم معضل بزرگتر خواهد شد».
بسته شدن سهراهی را مطالعه نکردیم
در ادامۀ جلسه، مشاور طرح با ذکر توضیحاتی و با بیان اینکه بسته شدن سهراهی را مطالعه نکردیم، گفت که 14 درصد از ترافیک فعلی در سهراهی از شرفآباد به سمت جهاد است و اگر بخواهیم آن را به پل کوثر منتقل کنیم، مطالعات نشان داده که پل کوثر و ولایت جوابگوی این ترافیک نیستند. چون تملک اطراف پل کوثر خیلی گران بوده، لوپهای پل در حداقل شعاع گردش احداث شدهاند و هیچ توجیهی ندارد ترافیک مازاد روی پل کوثر ریخته شود.
ضمن اینکه در طرح تفصیلی، سهراهی شرفآباد چراغ قرمز دارد و وقتی چراغ قرمز پاسخگو نیست باید یک گام به سمت بالا داشته باشیم که تقاطع غیرهمسطح است.
وی همچنین اظهار کرد: «از لحاظ ترافیکی و عمرانی بزرگراه باید (از چراغ) آزاد باشد. ضمن اینکه الان تقاضا از شرفآباد به جهاد وجود دارد. اگر نبود شاید میشد آن را بست».
در پایان جلسه نیز، شهردار کرمان با بیان اینکه با بیان اینکه مطالعاتی که ساخت روگذر در سهراهی شرفآباد را تایید میکند کامل نیست، گفت: «برای ساخت این روگذر 300 میلیارد تومان پول نیاز است. این پول یعنی نوسازی کل ناوگان اتوبوسرانی کرمان».
سعید شعربافتبریزی افزود: «ضمن اینکه ساخت تقاطع غیرهمسطح سهراهی شرفآباد در مطالعات طرح جامع ترافیک نیامده و دادههای آن نیز مربوط به سالهای 93 تا 95 بوده و بهروز نشده است».
وی ادامه داد: «اولویتبندی هم در مقایسۀ این تقاطع با سایر موضوعات ترافیکی انجام نشده است. اگر امروز 300 میلیارد تومان پول داشتیم و میخواستیم این مسیر را آزاد کنیم؛ در حالی که 100 میلیارد برای آزادسازی بهمینار نیاز بود؛ مشاور چه پیشنهادی میداد؟ خیلی از این اولویتبندیها انجام نشده است».
شهردار تصریح کرد: «نظر من این است میزان دادهها برای ساخت 300 میلیارد تومان پل با این مشخصات در سهراهی شرفآباد کفایت نمیکند».
وی اضافه کرد: «نظر شورای محترم شهر برای ما مطاع است ولی تا مطالعات کامل نشود این هزینه را نخواهیم کرد». متن کامل اظهارات شهردار را اینجا بخوانید. / الف
نظر خود را بنویسید