فردایکرمان ـ اسما پورزنگیآبادی: خبر مهم این هفته، تایید ساخت تقاطع غیرهمسطح در سهراهی شرفآباد بود. پروژهای که در اواخر دورۀ شورای پنجم کلنگزنی شد اما شورای فعلی اوایل امسال آن را متوقف کرد و اکنون، آنطور که رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر کرمان میگوید، مشاور طرح جامع ترافیک ساخت این روگذر را بهصورت شفاهی تایید کرده است. منصور ایرانمنش در پاسخ به فردایکرمان میگوید که شروع پروژه در همین دوره از شورا دور از انتظار نیست.
او که معتقد است همت و اراده و انسجامی در شهرداری برای اجرای طرحهایی که آماده شده وجود ندارد، دربارۀ اتمام پروژۀ پیادهراه سازی ارگ و تجلی و ماجرای کاهش بودجۀ حملونقل عمومی نیز توضیحاتی میدهد که در ادامه میخوانید.
*پیادهراه سازی میدان ارگ و خیابان تجلی جزو پروژههای بزرگ شهری محسوب نمیشود. با این وجود و پس از گذشت حدود دو سال، همچنان ناتمام ماندهاند. ارزیابی شما از وضعیت این پروژهها چیست؟
همانطور که اطلاع دارید، در میانۀ کار اجرای طرح خیابان تجلی، پیمانکار از پروژه خارج شد و شهرداری کار را به دست گرفت. پروژۀ میدان ارگ را اما پیمانکار انجام میهد. بعد از کلی وقت تلف کردن، به نظر میرسد کار میدان توحید (ارگ) به آخر رسیده و تنها رینگ اطراف آن مانده که شهرداری باید انجام بدهد. نورپردازی و نصب المانها هم برعهدۀ شهرداری است. در خیابان تجلی کفسازی تمام شده و فقط جدارهسازی و نورپردازی و المان و آبنماها باقی مانده است. آنطور شهرداری اعلام کرده، جدارهسازی خیابان تجلی به زودی شروع میشود و تا آخر سال به نتیجه میرسد.
* با توجه به اینکه گفته میشود شهرداری بدون نظر مشاور طرح را دستکاری کرده، کیفیت طرحها را چگونه ارزیابی میکنید؟
پروژۀ میدان ارگ ناظر و پیمانکار دارد و به نظر میرسد کیفیت کار مشکلی ندارد. در خیابان تجلی هم مصالح خوب و مرغوبی استفاده شده اما در اجرای طرح تجلی، چون چنددست شد، شاید کیفیت اجرا متفاوت باشد، از نظر کیفیت مصالح اما مشکلی ندارد.
*کیفیت طرح چطور؟
طرح مقداری تعدیل شد؛ شاید به این دلیل که زودتر کار انجام شود. در برخی از آبنماها تغییرات کوچکی ایجاد شد یا المانها و نورپردازی تغییر کرد که تغییراتی گسترده و آنچنانی نیست و جزئی بوده است. اصل مسئله طولانی شدن پروژه است و شهرداری چندین مرتبه از تاریخی که برای اتمام پروژه داد، عدول کرد.
*معلوم نیست اطراف میدان به این زودی تغییری بکند یا نه؛ در این وضعیت، شهروندان باید ماشین را در میانههای خیابان تجلی پارک کنند، در محدودۀ کوچکی قدم بزنند و برگردند؟ مگر قرار نبود تجلی و ارگ بهصورت یکپارچه پیادهراه شود؟
بله، ارگ و تجلی پروژهای یکپارچه است. میدان ارگ باید کاملا پیادهراه و آسفالت اطراف میدان جمع شود. ورود خودرو هم جز برای تخلیۀ بار که با زمانبندی مشخصی تعیین میشود؛ ممنوع خواهد شد.
*اما در ارگ تمرکز بر سنفگرش وسط میدان است و رینگ دور میدان که یکی از مهمترین بخشهای این پیادهراه است، هنوز شروع نشده و اگر اجرا نشود، پیادهراه معنای چندانی ندارد.
قرار نیست اجرا نشود.
*اینکه با تاخیر اجرا شود هم نوع دیگری از اجرانشدن است.
آنطور که شهرداری به ما اعلام کرده، خیلی طول نمیکشد و احتمالا تا پایان سال، میدان ارگ کامل پیادهراه خواهد شد. برای اجرای این بخش از طرح، باید مسائل اجتماعی در نظر گرفته و هماهنگی لازم با کسبه انجام شود. ضمن اینکه پروژۀ رینگ اطراف میدان را خود شهرداری میخواهد انجام بدهد و نیاز است مراحل قانونی پیگیری و پیمانکار خلعید شود و از این نظر، کار مقداری زمانبر خواهد بود اما اصلا چنین چیزی مطرح نیست که بخواهند چند سال دیگر اطراف میدان را پیادهراه کنند. شهرداری میگوید که سریع این بخش از کار را انجام خواهد داد.
*در صحن علنی شورا گفتید که مشاور طرح جامع ترافیک، غیرهمسطحسازی در سهراهی شرفآباد را تایید کرده است. ممکن است در همین دورۀ شورا، این پروژه دوباره از سر گرفته شود؟
بله. این امکان وجود دارد. اصلاح هندسی سهراه بهزودی شروع میشود. این موضوع هم مطرح شد که آیا با توجه به تایید غیرهمسطحسازی توسط مشاور، ضروری است اصلاح هندسی انجام شود؟ گفته شد این دو اقدام، منافاتی با هم ندارد و اصلاح هندسی، مقدمۀ غیرهمسطحسازی است. من قبلا هم موافق غیرهمسطحسازی در سهراه شرفآباد بودم اما اقبال عمومی در شورا نبود و پروژه متوقف و قرار شد طرح جامع ترافیک نظر نهایی را بدهد که الان، هم مشاور طرح جامع به این جمعبندی رسیده که سهراه شرفآباد باید غیرهمسطح شود و هم شورای ترافیک صحه گذاشته تا این اتفاق بیفتد. اخیرا هم استاندار محترم در جلسه با قرارگاه خاتم، تفاهمنامهای داشتهاند که در جریان آن، از مواردی که قرار بوده شهرداری بررسی و سریعتر اعلامنظر کند که اگر قرار بر اجرای پروژه هست، خاتم آن را انجام دهد، سهراه شرفآباد و میدان بیرمآباد بوده است.
*پس در همین دورۀ ششم شورا پروژۀ سهراهی شرفآباد شروع میشود.
دور از انتظار نیست و احتمال آن وجود دارد. دوستان منتظر بودند مشاور طرح جامع ترافیک به صورت کتبی این موضوع را اعلام کند؛ چون الان صحبتها بیشتر شفاهی بوده است. اگر به جمعبندی کامل برسند، بعید نیست در همین دوره این پروژه شروع بشود.
*آقای مهندس، این هفته در صحن علنی شورا، موضوع اصلاح 10 مورد از ردیفهای بودجه مطرح شد که شهرداری پیشنهاد داده بود. یکی از بندها کاهش یک و نیم میلیاردی بودجۀ ماشینآلات و تجهیزات حملونقل عمومی بود. با توجه به اینکه شما همواره نسبت به وضعیت حملونقل عمومی در شهر، نگرانی و دغدغههایی داشتهاید، نظرتان دربارۀ این پیشنهاد شهرداری چیست؟ اساسا، پنج ماه مانده به پایان سال، این اصلاح بودجه طبیعی است؟
اصلاح بودجه حد مشخصی دارد که اگر رعایت شود، مشکلی ندارد اما نباید از حدی فراتر برود. قطعا موافق کاهش بودجۀ حملونقل عمومی نیستیم اما در این مورد، موضوع جابهجایی بودجه مطرح بود و آنطور که اطلاع دارم، شهرداری مجبور شده برای انجام کارهای ضروری این جابهجایی را انجام دهد. ضمن اینکه، بودجهای که به حملونقل عمومی تخصیص دادیم، هنوز بهطور کامل تامین اعتبار نشده است. وقتی بودجهای مشخص میشود، باید ابتدا تحقق پیدا کند تا بتوان از آن استفاده کرد. برای حملونقل عمومی اعتبار خوبی در بودجۀ امسال در نظر گرفته شد و شهرداری هم تاکنون پرداخت خوبی برای خرید اتوبوسهای جدید انجام داده و چند دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اضافه شده است. در مجموع، جابهجا کردن بودجه به دلیل نیاز ضروری شهرداری بوده و به اصل بودجه لطمهای وارد نمیشود البته شورا به شهرداری تذکر داد تا قرار نباشد این روند ادامه پیدا کند.
* شورا شعار حمایت از حملونقل عمومی را میدهد ولی از بودجۀ حملونقل عمومی برمیدارد و به تامین هزینههایی از جمله فکس و تلفن و کرایۀ لوازم شهرداری اختصاص میدهد. اینها با هم منافات دارد.
همۀ ما بر توسعه و تقویت حملونقل تاکید داریم. وقتی مبلغی مثلا 60 میلیون تومان برای این موضوع پیشبینی میشود، هزینۀ آن در شرایطی است که محقق شود اما الان این اتفاق نیفتاده است؛ بنابراین، ایرادی ندارد که جابهجایی، از مبلغی که استفاده نشده انجام شود تا دیگر نیازها تامین شود. در کل اما، با کاهش بودجۀ حملونقل عمومی موافق نیستیم و قرار شد شهرداری این برداشت را جبران کند. اگر پولی در شهرداری باشد سازمان حملونقل یکی از اولویتها است. با همین بودجۀ اندکی هم داشتند مبلغ قابل توجهی تخصیص یافته و چند دستگاه اتوبوس جدید خریداری شده و امیدواریم پایان سال، کرمان هم از سهمیهای که به استانها داده میشود، بهرهمند شود و اتوبوسهای بیشتری خریداری شود.
*در جلسۀ علنی این هفتۀ شورای شهر گفتید که از نظر طرح در شهر مشکلی نداریم ولی مشکل در اجرای طرحهاست. نقد شما به چیست؟ چه ضعفی را در سیستم شهرداری شناسایی کردهاید؟
طرحهای متعددی وجود دارد و از این بابت، مشکلی نداریم ولی متاسفانه همت و اراده و انسجامی در شهرداری برای اجرای این طرحها وجود ندارد. این مسائل را هم مردم و گروههای مختلف به ما منعکس میکنند و هم خودمان به آن رسیدهایم. در پروژههای سطح شهر خیلی بهتر و بیشتر از این میتوان کار کرد ولی میبینیم برخی طرحها میماند یا چندین مرتبه باید پیگیری شود و گاهی به مشکلی برمیخورد و دیگر کسی آن را پیگیری نمیکند تا حل شود. از این نظر است که معتقدم نیاز به همتی در شهرداری داریم تا وقت طرحی مشخص است و باید اجرا شود؛ تعللی صورت نگیرد. شما ببینید پل شهدای خلبان چند سال ناتمام مانده است.
*این پل، فقط یک نمونه است. دورتادور شهر از این پروژههای ناتمام و بلاتکلیف داریم از جمله پارک گردشگری، تکمیل آرامستان جدید، بهارستان هنرمندان، هتل و تلهکابین بام کرمان، ساروج پارس و ...
برای هتل بام جلسهای اخیرا برگزار شده و پیگیری ادامه دارد و امیدواریم هرچه زودتر تعیینتکلیف شود. ما در شورا سعی کردیم آنچه را که تشخیص دادیم درست است، پیگیری کنیم. شورا وظیفۀ نظارتی دارد اما قدرت اجرایی ندارد. امیدواریم از این به بعد اتفاقات خوبی رخ بدهد. تا حالا که بیشتر ریزپروژهها دنبال شده و در زمینۀ پروژههای بزرگ متاسفانه خیلی کاری انجام نشده و کارهای مهمی هم که بوده، بلاتکلیف مانده است. / الف
نظر خود را بنویسید