فردایکرمان – گروه جامعه: مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به میزان تماسگیرندگان با سامانۀ مشاوره ۱۴۸۰ در شش ماه اول امسال، گفت: «در شش ماه اول سالجاری، ۸۶۴ هزار تماس با سامانۀ ۱۴۸۰ برقرار شده که بیشترین میزان تماسهای حوزۀ اختلالات، مرتبط با اختلالات اضطرابی، افسردگی و دو قطبی و در حوزۀ مربوط به مشکلات، عمدتا مسائل معطوف به خانواده مطرح بوده است».
بهزاد وحیدنیا با بیان اینکه میزان تماسگیرندگان با خط مشاورۀ ۱۴۸۰ بهطور متوسط نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش ۱۱ درصدی همراه بوده است، افزود: «میزان تماسگیرندگان زن نسبت به تماسگیرندگان مرد بیشتر بوده و همچنین بخش اعظمی از تماسها مربوط به تماس دانشآموزان و دانشجویان بوده است».
به گزارش فردایکرمان به نقل از ایسنا، وی با اشاره به اینکه الگوی تماسها نسبت به سال قبل تغییری نکرده و تنها میزان تماسها با سامانۀ ۱۴۸۰ بیشتر شده که این موضوع میتواند به دلیل معرفی خدمات یا افزایش نیازهای خدمات روانشناسی باشد، بیان کرد: «در خدمات مشاورۀ ۱۴۸۰ خدمات مرتبط با نیازهای افراد احصاء شده و افراد نیازمند خدمات تخصصیتر و مداخلات ویژه به مراکز مشاورهای حضوری بخش دولتی یا مراکز غیردولتی ارجاع میشوند».
وحیدنیا در پاسخ به این سوال که آیا سازمان بهزیستی برنامهای برای افزایش نیروهای سامانه ۱۴۸۰ دارد یا خیر؟ گفت: «امسال نیروهای سامانه به میزان ۸ درصد افزایش یافتند اما با توجه به نیاز مردم و همچنین استقبال برای استفاده از این خدمات، دولت باید چتر خدمات پایه سلامت روان و خدمات مربوط به سلامت اجتماعی را بیشتر کند؛ این موضوع از روشهای مختلفی قابل برنامهریزی است؛ بخشی میتواند مربوط به تامین نیروهای مازاد باشد که تامین منابع آن به سازمان برنامه و بودجه بستگی دارد و بخشی نیز مربوط به سیاستهای صدور مجوزها و خدمات استاندارد در بخش غیردولتی است که در این زمینه نیز سازمان صدور مجوز مشاورههای غیرحضوری را در دستور کار دارد».
وی ادامه داد: «میزان افزایش و کاهش خدمات به تناسب تحلیلهایی است که از مجموعه نظام رصد آسیبهای اجتماعی مستقر در دبیرخانه رصد سازمان بهزیستی متناسب با احصای نیازهای روانشناختی استانها و همچنین بررسی تحلیل گزارشات سامانه ۱۴۸۰ به دست میآید که براساس آن میزان تماسها و تقاضاها میتواند تعدیل شود».
مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور افزود: «در سیاستهای پیشرو به این موضوع پرداخته شده است که بتوان از طریق انتقال تماس و خرید خدمت از بخش غیردولتی، این موضوعات را در آینده جبران کنیم». /پ
نظر خود را بنویسید