فردایکرمان – گروه اقتصاد: مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: «با توجه به افزایش تولید و روند منظم عرضۀ خودرو به بازار و همچنین عرضۀ خودروهای وارداتی، پیشبینی میشود که با ریزش قیمتها در بازار خودرو تا پایان سال مواجه شویم».
عبدالله توکلیلاهیجانی افزود: «بر این اساساً خودرو نمیتواند کالای مناسبی برای سرمایهگذاری محسوب شود».
وی ادامه داد: «وزارت صمت در رقابتی کردن بازار خودروی کشور مصمم است و هم روند افزایش تولید و هم رقابتیسازی بازار خودرو از طریق واردات در ماههای آتی شدت بیشتری به خود خواهد گرفت».
به گزارش فردایکرمان به نقل از ایرنا، مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت بیان کرد: «دامن زدن به تلاطمات در بازار خودرو و فضاسازیهای رسانهای در خصوص افزایش قیمت خودرو نیز معمولاً از جانب سوداگرانی دنبال میشود که نفعی در این بازار دارند و طبعاً با بازارسازی کاذب تلاش دارند تا تهدیدی که افزایش تولید و یا واردات برای سودهای کلانشان دارد را خنثی کنند».
وی خاطرنشان کرد: «ورود محصولات متنوعی از برندهای اروپایی، چینی، کرهای و ژاپنی به کشور بر اساس سفارشهای ثبتشده قطعی است و در مورد قیمت محصولات عرضهشده هم بهگونهای خواهد بود که بازار کشور حتی در مقایسه با قیمت محصولات داخلی به سمت رقابتی شدن پیش خواهد رفت».
توکلیلاهیجانی یادآور شد: «سازوکاری در خصوص افزایش عمق داخلیسازی خودروهای داخلی و استفاده بیشتر از ظرفیتهای شرکتهای دانشبنیان در این خصوص تدوین شده است، بهگونهای که داخلیسازی محصول مزیت رقابتی در راستای کاهش قیمت نهایی محصول ایجاد کند، نه آنکه خودروسازان مونتاژکار با حداقل داخلی سازی (مبتنی بر CKD کاری) با پرداختن بها از جیب مشتری بتوانند بازاری انحصاری را تصاحب کنند».
وی گفت: «در سالهای اخیر با ممنوعیت واردات خودروی کامل، برخی از خودروسازان فقط بر پایۀ مونتاژ و حداقل داخلیسازی، محصولات خود را با قیمتهای گزاف به بازار عرضه کردند، حال آنکه سازوکار جدید طراحی شده بهگونهای است که اگر خودروساز نتواند مزیت رقابتی بر پایۀ حداکثر داخلیسازی بر اساس مقیاس بالای تولید ایجاد کند، واردات CBU به مونتاژکاری CKD با داخلی سازی پایین ارجحیت خواهد یافت».
مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت تاکید کرد: «پس هدف وزارت صمت تمرکز بر داخلی سازی بهگونهای است که مزیت رقابتی ایجاد کند، در غیر این صورت هیچ حفاظ تعرفهای یا حاشیۀ امنی در بازار برای محصولاتی که با برچسب مونتاژ داخل با تیراژهای کم، قیمتهای غیررقابتی دارند، ایجاد نخواهد شد».
وی گفت: «با وجود تحقق افزایش تولید و ثبت رکورد یکی از بیشترین میزانهای رشد تولید خودرو در دنیا در سال جاری، روند اجرای برنامههای تحولی در صنعت خودروی کشور ادامه خواهد داشت، زیرا یک برنامۀ چهار ساله برای صنعت خودروی کشور به منظور رقابتی کردن و احیای ظرفیتهای تولید این صنعت طراحی شده است که در گامهای آتی بر روی توسعۀ محصولات با نشان بومی و توسعه بازارهای صادراتی برای محصولات داخلی با اتکا به شرکتهای دانش بنیان تکیه شده است». /پ
نظر خود را بنویسید