فردایکرمان ـ گروه جامعه: پس از بازگشت قیمت بلیت هواپیما به قبل از گرانی اخیر، درحالی که رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، ایرلاینها را موظف کرده اضافه هزینه را به خریداران بلیت بازگردانند، اما بنا به گفتۀ رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی، شرکتهای هواپیمایی از این دستور تمکین نمیکنند.
حرمتالله رفیعی در اینباره گفت: «دفاتر و آژانسهای مسافرتی ملزم به استرداد اضافهدریافتیها به مردم هستند، اما براساس گزارشهای رسیده، تاکنون شرکتهای هواپیمایی از دستوری که داده شده است، تمکین نکردهاند».
او یادآور شد: «البته که افزایش قیمت بلیت هواپیما در این دوره خودسرانه نبوده، اما فرآیند قانونی طبق تایید سازمان هواپیمایی، به درستی طی نشده بود و نهادهای مسئول مجوز آن را ابلاغ نکرده بودند. هنوز هم به خاطر شرایطی که پیش آمد، با افزایش قیمت موافقت نشده و نرخگذاری به تعویق افتاده است».
به گزارش فردایکرمان به نقل از ایسنا، وی 12 بهمنماه توضیح داد: «مشکل این است که برخی از مسافران، پول بلیت را به آژانس و دفاتر خدمات مسافرتی دادهاند، آژانس هم آن پول را به شرکت هواپیمایی داده و باید نخست فرایند بازگشت پول از ایرلاین به آژانس صورت گیرد تا پول به دست مردم برسد که این اتفاق نیفتاده است. وقتی شرکت هواپیمایی اضافهدریافتی را برنگردانده، آژانس از کجا این پول را بیاورد به مردم پس بدهد!؟».
او اضافه کرد: «در دیداری هم که به تازگی با رئیس سازمان هواپیمایی داشتیم صراحتا تاکید شد که اضافهدریافتیها، چون خلاف قانون بوده باید به مردم استرداد شود و اگر مسافری شکایت کرده باشد و شرکتهای هواپیمایی تمکین نکرده باشد حتما از طریق صنف و سازمان هواپیمایی کشوری پیگیری شود».
رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفت: «شرکتهای هواپیمایی از اجرای این دستور تمکین نکردهاند، چون اعتقاد دارند این افزایش قیمت باید رخ میداد و طبق قانون، حق مسلمشان بوده است».
رفیعی درباره مبلغ اضافهدریافتیها که هنوز استرداد نشده است، گفت: «چون امکان دارد شکایتها و پیگیریها برای بازگشت اضافهدریافتیها از بخشهای دیگری هم صورت بگیرد، بنابراین ما عدد دقیق و کلان را در اختیار نداریم که اعلام کنیم، اما براساس ۲۰۰ تا ۳۰۰ تلفن و شکایتی که تاکنون به انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران رسیده، مبلغ اضافهدریافتیها خیلی زیاد نبوده و شاید در مجموع به 50 تا 60 میلیون تومان برسد، اما به خاطر فرآیند طولانی و پیچیدهای که تعیین شده و باید شکایت شود و پول از ایرلاین به آژانس برسد، چون مردم متحمل هزینه و صرف انرژی و زمان اضافه میشوند، معمولا از پیگیری انصراف میدهند. در نهایت، با این اقدام این مردم بودند که متضرر شدند». / الف
نظر خود را بنویسید