فردایکرمان ـ اسما پورزنگیآبادی: آغاز پیگیری برای راهاندازی مترو در شهر کرمان از سوی استاندار بار دیگر توجه متخصصان و افکار عمومی را به این مسئله جلب کرده است. این، نخستین بار نیست که از سوی شخصی در مقام استاندار این موضوع مطرح و پیگیری میشود. اواسط دهۀ نود خورشیدی نیز رزمحسینی استاندار وقت کرمان از احداث مترو در شهر کرمان حمایت کرد اما سرانجام، کارشناسان و متخصصان این ایده را تایید نکردند و پروندۀ مترو بایگانی شد. تا اینکه هفتۀ گذشته محمدمهدی فداکار ـ استاندار کرمان در جمع دانشجویان دانشگاه باهنر خبر داد که در حال پیگیری مترو است. او پیش از این در شهریورماه سال گذشته نیز از ضرورت راهاندازی مترو در شهر کرمان خبر داده بود.
در همین حال، مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حملونقل شهرداری کرمان روز سهشنبه 21 آذرماه در پاسخ به فردایکرمان دربارۀ اینکه چقدر موضوع راهاندازی مترو در کرمان جدی است؟ گفت که طرح جامع حملونقل و ترافیک باید تکلیف مترو را تعیین کند. هماکنون این طرح در دست تهیه است.
دکتر وحید خلیفه با تاکید بر اینکه شهرداری کرمان مباحث مرتبط با سیستم حملونقل عمومی را از طریق طرح جامع ترافیک پیگیری میکند، افزود: «سیستمهای حملونقل همگانی متعددی بعد از تحلیل دادهها توسط مشاور طرح جامع ترافیک مدنظر قرار میگیرد».
او با بیان اینکه باید تحلیلهای اقتصادی و ترافیکی و اجتماعی دقیقی انجام بشود تا بتوانیم نتیجۀ درستی بگیریم، تصریح کرد: «در حال حاضر ما میدانیم هزینۀ ساخت حتی یک کیلومتر خط مترو از توان شهرداری کرمان خارج است».
وی ادامه داد: «شاید احداث یک کیلومتر خط مترو بیش از کل بودجۀ سالانۀ شهرداری کرمان هزینه ببرد. پس تامین مالی راهاندازی مترو هم یک موضوع مهم و البته ملی است».
خلیفه گفت: «اگر هم مترو بهعنوان یک گزینه در طرح جامع ترافیک مطرح بشود، باید وزارت کشور مجوز احداث آن را بدهد که خیلی امیدوار نیستیم در این مرحله از کار به کرمان مجوز مترو داده شود».
وی در پاسخ به این پرسش فردایکرمان که چرا وزارت کشور چنین مجوزی نمیدهد؟ توضیح داد: «یکی از مهمترین آیتمها جمعیت شهر کرمان است، دیگری هزینههای بسیار بالای احداث مترو است. ضمن اینکه که ما هنوز سیستمهای دیگر حملونقل عمومی را در شهر کرمان امتحان نکردهایم. هنوز یک خط بیآرتی در کرمان راهاندازی نشده است. سیستم اتوبوسرانی که داریم هنوز یک سیستم فعال و قابل اطمینان نیست».
وی افزود: «کارشناسان وزارت کشور و در سطح ملی حتما این مسائل را مدنظر قرار میدهند و به ما ایراد میگیرند و این سوال مطرح خواهد شد که وقتی هنوز سیستمهای پایه و اولیۀ حملونقل عمومی را راهاندازی نکردهاید، چطور میخواهید سراغ مترو بروید؟».
مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حملونقل شهرداری کرمان در ادامه اظهار کرد: «با این شرایط به نظرم اینکه سراغ مترو برویم یا نرویم جای تامل دارد».
وی یادآور شد: «قاعدتا شهرداری کرمان با وضع فعلی از پس هزینههای هم احداث و هم تعمیر و نگهداری مترو برنمیآید».
وی در پاسخ به این پرسش فردایکرمان که آیا موضوع مترو کاملا منتفی است یا باید منتظر طرح جامع ترافیک باید بمانیم؟ خاطرنشان کرد: «هنوز اطلاعات دقیقی در این زمینه نداریم و خروجی طرح جامع حملونقل و ترافیک شهر کرمان تکلیف را مشخص میکند که هنوز تحلیلی در این زمینه نداریم و ممکن است زمانبر هم باشد».
خلیفه در پاسخ به این پرسش که طرح جامع ترافیک شهر کرمان تا چه زمانی نهایی میشود؟ گفت: «مدل وضع موجود احتمالا اوایل سال آینده ارائه میشود ولی تعریف سناریوها و راهحلها به زمان نیاز دارد و باید اطلاعات ما در این خصوص کامل شود». / الف
نظر خود را بنویسید