فردایکرمان ـ گروه جامعه: شورای ششم شهر کرمان که در اردیبهشتماه سال 1401 تصمیم به توقف پروژۀ ساخت تقاطع غیرهمسطح در سهراهی شرفآباد گرفته بود، دیروز دوشنبه 27 فروردینماه در یک نشست فوقالعاده، برگزاری مناقصه بهمنظور انتخاب پیمانکار برای ساخت این روگذر را مصوب کرد و بدینترتیب طلسم تصمیمگیری در این نقطۀ مهم در شهر کرمان شکسته شد.
سالهای زیادی بود که متخصصان و متولیان در جستوجوی راهی برای حل مشکل رفتوآمد در سهراهی شرفآباد بودند. در زمان شورای پنجم و شهرداری عالمزاده طرحی برای ساخت روگذر نهایی شد و قرارگاه خاتم کارگاه ساخت آن را نیز برپا کرد. اما شورای جدید که روی کار آمد، برخی از اعضا، در درستی آن تصمیم تردید کردند. بنا به آنچه که گفته میشود طرحی که عالمزاده و شورای پنجم قصد اجرای آن را داشتند برای شهر خسارات زیادی بهدنبال داشت از جمله اینکه باید هزینۀ بسیار سنگینی از جیب شهر و شهروندان کرمانی برای آن پرداخت میشد، پارکی که در حاشیۀ بزرگراه و نزدیکی سهراهی است نیز باید فدای آن روگذر میشد. علاوه بر این، طرح فوق از مکانی عبور میکرد که دکلهای فشار قوی برق وجود داشت. سازههایی که اجازۀ جابهجایی آن داده نشده بود و مدافعان آن ایده برای حل این مشکل پیشنهاد داده بودند بخشی از طرح مدنظرشان اجرا نشود!
به گزارش خبرنگار فردایکرمان، سرانجام، دو سال پس از عقبنشینی شورای ششم از ساخت روگذر در سهراهی شرفآباد، با تایید مشاور طرح جامع ترافیک، مجدد تصمیم به ساخت این روگذر گرفته شد اما با طرحی متفاوت از آنچه که در زمان گذشته برای آن در نظر گرفته شده بود.
در نشست علنی فوقالعاده شورای شهر کرمان در روز دوشنبه 27 فروردینماه، امیرحسین زارع ـ کارشناس ارشد راه و ترابری و مسئول پروژۀ سهراهی شرفآباد از طرف شرکت مهندسین مشاور بهین تردد کویر توضیح داد که برای سهراهی شرفآباد 10 گزینه مطرح بوده است. یکی، حفظ وضعیت موجود با اجرای دوربرگردان است که بهدلیل موانعی که وجود داشت از جمله محدودیتهای موجود در احداث یک دوربرگردان ایمن و پیشبینی پلیس از افزایش تصادفات در صورت اجرای چنین طرحی تایید نشد. گزینۀ دیگر، اجرای طرح قرارگاه خاتم در زمان شهرداری عالمزاده برای احداث یک روگذر بود.
زارع گفت: «این طرح رابطی داشت که انتهای جهاد را به شرفآباد متصل میکرد اما با تیرهای فشار قوی تداخل داشت و برق منطقهای اعلام کرده بود که حتی یک میلیمتر هم نمیتوانیم این تیرهای برق را جابهجا کنیم. علاوه بر این هزینۀ بسیار زیادی هم نیاز داشت». وی افزود: «آن زمان گفتند بخشی از طرح را اجرا نکنیم ولی با توجه به هزینۀ بالایی که صرف پروژه میشد در صورت عدم اجرای کامل طرح، عملکرد ترافیکی روگذر کاهش پیدا میکرد». وی ادامه داد: «تخریب پارک برای اجرای آن طرح هم یکی دیگر از تبعات منفی آن بود ضمن اینکه راستگردهای به سمت بلوار جهاد هم از بین میرفت و باید از کوچههای قبلی انجام میشد که این هم مشکلاتی بهدنبال داشت».
وی با بیان اینکه احداث زیرگذر و یا روگذر به همراه حفظ چراغ نیز از دیگر پیشنهادات بود، ادامه داد: «برای احداث زیرگذر با محدودیتهای از جمله عبور خط اصلی فاضلاب شهر و بالا بودن آبهای زیرسطحی مواجهیم و نیاز به جابهجایی تاسیسات هم بود. بنابراین زیرگذر هم رد شد».
وی اظهار کرد: «در نهایت به طرح احداث یک روگذر که تا حدی شبیه به پل سیدی است رسیدیم. این طرح در شورای ترافیک استان مصوب شده است».
وی با بیان اینکه طرح فوق تمام حرکات ترافیکی را پوشش میدهد و برای یک افق 20 ساله طراحی شده است، گفت: «با اجرای روگذر در مسیر اصلی بزرگراه، در سطح زمین تقاطع چراغدار و دو کندرو در طرفین خواهیم داشت و حرکات چپگرد از کمربندی به شرفآباد و از شرفآباد به کمربندی انجام شود».
وی با یادآوری اینکه احداث تقاطع غیرهمسطح شبدری کامل در محل تقاطع 24 آذر هم بررسی شد و مشکلاتی داشت، گفت: «این طرح دو اشکال عمده دارد. یکی ترافیکی است. با توجه به حرکات چپگرد زیادی که داریم لوپهای آن توانایی انجام حرکت در بلندمدت را نخواهند داشت؛ پل شهید رجایی هم در حال حاضر، در لوپهای شمالی و غربی در ساعات اوج که تعداد حرکات زیاد است پاسخگو نیستند».
وی افزود: «یکی از معضلات در سهراهی شرفآباد این است که هم حرکات مستقیم و هم چپگرد زیادی داریم. صحبت این بود که اگر پل شبدری کامل بسازیم باید این مسیر را با خیابانی به طول دو کیلومتر به شرفآباد وصل کنیم. این کار هم تملکات زیادی نیاز دارد و هم با این اتصال، مشکلاتی که همین الان در شرفآباد داریم هم تشدید میشد».
در ادامۀ این جلسه، موافقان و مخالفان دربارۀ غیرهمسطحسازی در سهراهی شرفآباد نظر دادند.
منصور ایرانمنش، حسین چناریان و فتحالله مویدی که در شورای پنجم شهر هم حضور داشتند با غیرهمسطحسازی در سهراهی شرفآباد موافقت کردند.
روگذرسازی ضروری است
حسین چناریان ـ رئیس کمیسیون بودجه و سرمایهگذاری شورای شهر کرمان از توقف پروژه در ابتدای فعالیت این شورا انتقاد کرد و افزود: «متداول است وقتی پروژههایی بهعنوان یک ضرورت از سوی دستگاههای مسئول کلنگ میخورد مسئولان بعدی تلاش کنند تا به اتمام برسانند نه اینکه تعطیلشان کنند».
وی ادامه داد: «اگر به عملکرد دولتها نگاه کنید میبینید پروژههای نیمهتمام را به پایان میرسانند». چناریان اظهار کرد: «با همۀ این احوالات، خوشحالیم که بالاخره بعد از کلی چالش و تاخیر و بررسی و مطالعه امروز به نتیجه رسیدیم تا برای اجرای این پروژه تصمیمگیری کنیم».
وی تصریح کرد: «غیرهمسطحسازی در سهراهی شرفآباد پروژهای بسیار ضروری است و تقاضا دارم هرچه زودتر انجام شود».
وی همچنین بیان کرد: «برای اینکه خیابان تعریض نکنیم و تقاطع غیرهمسطح نسازیم و به قول عدهای مدام در شهر بتن و سیمان نریزیم باید تقاضای سفر را کاهش دهیم تا قرار نباشد مردم برای رفع نیازهای خود مدام از نقطهای به نقطۀ دیگر شهر سفر کنند».
چناریان بیان کرد: «در حال حاضر مردم کرمان برای تامین نیاز خود از آموزش تا خرید نان مجبورند در شهر سفر کنند و این ظلم به مردم است». وی تاکید کرد: «باید به سمت زیرساختهایی برویم که مردم سفر کمتری بروند».
تاکید بر تسریع در روگذرسازی
منصور ایرانمنش ـ رئیس کمیسیون عمران شورای شهر هم گفت: «برطرف کردن گرههای ترافیکی در رینگ شهر از چند سال قبل شروع شد. در شورای پنجم چندین جلسه برای سهراهی شرفآباد برگزار شد. مشاوران و متخصصان اظهارنظر کردند. آن زمان گفته شد که که همسطحسازی در کوتاهمدت جواب میدهد ولی کاری اساسی و زیربنایی نیست».
وی افزود: «در شورای پنجم بعد از چندین جلسه به اینجا رسیدیم که تقاطع غیرهمسطح اجرا شود و آن تصمیم یکشبه گرفته نشد».
وی با بیان اینکه با این وجود پروژه در این شورا متوقف شد، اظهار کرد: «شهرداری با توقف پروژه از لحاظ مالی دچار خسران شد». ایرانمنش گفت: «حالا که تصمیم به ساخت روگذر داریم کار هرچه زودتر باید انجام شود». وی اضافه کرد: «پیمانکارانی اعلام کردهاند که طرح فعلی را در مدت پنج، شش ماه میتوانند اجرا کنند».
دفاع از تصمیم شورای پنجم
فتحالله مویدی ـ رئیس کمیسیون خدمات شهری شورا نیز از تصمیم برای توقف پروژۀ روگذرسازی در سهراهی شرفآباد انتقاد و تصریح کرد که این تصمیم باعث شد امروز با هزینهای بسیار بالاتر روگذر را بسازیم. وی با بیان اینکه از زمان شورای سوم کارشناسان تاکید داشتند که برای حل مشکل سهراهی شرفآباد تقاطع غیرهمسطح ایجاد شود، گفت که در شورای پنجم مطالعه برای انجام پروژه صورت گرفته بود.
تفاوت با پروژههای گذشته
سیدمحمد موسوی ـ عضو شورای شهر کرمان نیز با تاکید بر روانسازی ترافیک در رینگ دور شهر اظهار کرد: «این اقدام به خلوت شدن ترافیک شهر کمک میکند».
وی افزود: «معطل گذاشتن طرح هزینهها را بالا میبرد و باید جوابگوی وقتی که از مردم تلف میشود هم باشیم».
وی گفت: «زمانی میتوانیم راهکارهای اساسی در حوزۀ ترافیک را در شهر کرمان اجرا کنیم که حملونقل عمومی مناسبی داشته باشیم. وقتی نداریم، آیا باید دست روی دست بگذاریم و ترافیک قفل باشد؟».
موسوی اظهار کرد: «از سال 1401 جلساتی در خصوص این سهراهی برگزار شد و به گونهای نبود که بهراحتی به جمعبندی برسیم. البته مسائلی هم مطرح شد که جای گفتنش الان نیست. برخی این پروژه را با برخی از پروژههای گذشته مقایسه میکنند در حالی که اینها ربطی به هم ندارد».
وی بر اجرای سریع روگذر در سهراهی شرفآباد تاکید کرد.
تسهیل تردد در رینگ شهر
محمدرضا کمساری ـ نایب رئیس شورای شهر کرمان هم در دفاع از روگذرسازی در سهراهی شرفآباد گفت: «روز اول جزو موافقان پروژه بودم و فکر میکردیم میتواند جزو اولویتهای شهر باشد و خوشحالیم امروز، مرجع علمی (مشاور طرح جامع ترافیک شهر) میگوید اولویت است».
وی افزود: «بسیاری از شهروندان رینگ شهر را برای کوتاه کردن زمان سفر انتخاب میکنند و هرچه تردد در این رینگ تسهیل شود، بار ترافیک سطح شهر کم میشود».
وی ادامه داد: «پس از این، میتوانیم به سمت شهر انسانمحور برویم. البته در سه سال گذشته هم اقداماتی در این زمینه انجام شده است».
کمساری سپس بیان کرد: «برخی مواقع شیرینی خدمت به مردم به دلیل عدم اطلاعرسانی تلخ میشود. دربارۀ این پروژه اطلاعرسانی لازم به مردم صورت بگیرد».
وی همچنین گفت: «اگر امکان ساخت این روگذر توسط شهرداری باشد علاوه بر صرفهجویی در هزینهها، در بدنۀ شهرداری اعتماد به نفسی هم ایجاد میشود تا پروژههای مشابه را اجرا کنند».
پرهیز از افراط و تفریط
محمود بابایی ـ رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر اظهار کرد: «شرایطی که امروز داریم برای این پروژه تصمیم میگیریم با زمانی که تصمیم به توقف آن گرفتیم متفاوت است و ارزش داشت وقت بگذاریم تا به اینجا برسیم».
وی افزود: «در ابتدا دربارۀ اینکه آیا تقاطع غیرهمسطح شرفآباد اولویت شهر هست یا نه؟ آن هم وقتی مشکلاتی در میدان بیرمآباد و سیلو و چهارراه طهماسبآباد داشتیم تردید داشتیم و فکر میکردیم رفع مشکل این نقاط اولویت بیشتری داشته باشند ولی الان دکتر صفارزاده مشاور طرح جامع ترافیک گفته سهراهی شرفآباد اولویت اول برای غیرهمسطحسازی دارد».
وی ادامه داد: «طرح قبلی قابلیت اجرا نداشت و آسیبهایی بهدنبال داشت و خدا را شکر که اجرا نشد».
وی با بیان اینکه نباید در اجرای پروژههای شهری افراط و تفریط داشته باشیم، اظهار کرد: «در یک دوره هفت، هشت پروژه با هم شروع میشد. همه هم نیمهتمام میماند. این، افراط بود. در کنار آن نباید تفریط کنیم که فقط یک پروژه را پیش بریم بلکه باید زمینه را برای پروژههای بعدی فراهم کنیم».
بابایی بیان کرد: «احداث پل شهدای خلبان به خوبی در حال انجام است و زمان آن رسیده که پروژۀ بعدی را مشخص کنیم».
وی با اعلام موافقت در اجرای روگذر در سهراهی شرفآباد اظهار کرد: «اگر شهرداری بتواند سازمان عمران را تقویت و این پروژه را اجرا کند آوردۀ بیشتری خواهد داشت».
بابایی با تاکید بر اینکه بعد اجتماعی پروژه نیز باید دیده شود، گفت: «قبل از اجرای این روگذر باید با مردم گفتوگو و زمانبندی دقیق معلوم شود. مردم وقتی بدانند چه اتفاقی دارد میافتد همراهی بیشتری خواهند داشت».
حمایت مردد
سیدمحمدصادق تقوی ـ عضو شورای شهر کرمان با بیان اینکه نباید همچنان رویکرد خودرومحوری و سوارهمحوری را در شهر دنبال کنیم، اظهار کرد: «ممکن است با اقداماتی همچون روگذر یا زیرگذرسازی مشکل یک گره ترافیکی باز شود ولی مجدد گرههای دیگری ایجاد خواهند شد».
وی افزود: «هرچه خیابان و تقاطع غیرهمسطح جدید احداث شود، تقاضا برای تردد با خودروی شخصی هم وجود دارد. تا کی میتوانیم این رویه را ادامه بدهیم».
وی ادامه داد: «بنابراین، خیلی با این رویکرد برای حل مشکلات ترافیکی شهر موافق نیستم». تقوی بیان کرد: «با توجه به آمارهایی که در حوزۀ سلامت روان مردم کرمان داریم ایجاد زمینههایی برای نشاط اجتماعی در شهر کرمان ضروری است و هزینۀ ساخت تقاطعهای غیرهمسطح را میتوانستیم در زمینۀ تفریح و نشاط مردم هزینه کنیم».
وی گفت: «با این نگاهی که دارم با ساخت تقاطع غیرهمسطح در هر نقطه از شهر مخالفم اما با شرایطی که در حال حاضر در رینگ شهر وجود دارد موافق ساخت روگذر در سهراهی شرفآباد هستم».
تایید مشاور طرح ترافیک
محمد امینیزاده ـ رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر کرمان با طرح این پرسش که آیا توجیه فنی و تخصصی داریم 200 میلیارد تومان برای این پروژه هزینه کنیم؟ گفت: «با این پول میتوانیم اتوبوس بخریم و خیابانها را آسفالت کنیم».
وی در بخش دیگری از اظهاراتش بیان کرد: «تاکنون مسئلۀ ما این بود که نهاد علمی طرح قبلی را تایید نکرده بود اما در حال حاضر، از بین تقاطعهای غیرهمسطح سهراهی سیلو و سرآسیاب و نیکزاد و اللهآباد دکتر صفارزاده (مشاور طرح جامع ترافیک) ساخت روگذر در سهراهی شرفآباد را تایید کرده و باید پای حرفی که زده بایستد».
عشرت کردستانی ـ عضو دیگر شورای شهر کرمان نیز اظهار کرد: «براساس نامهای که دکتر صفارزاده ارسال کرده و آنچه که گفته شده است نمیتوانم نظر نهاییام را اعلام کنم و نیاز به فرصت بیشتری دارم».
مخالفت رئیس شورا
جدیترین مخالفت با ساخت روگذر در سهراهی شرفآباد از سوی علیرضا نادری ـ رئیس شورای شهر کرمان مطرح شد.
او گفت: «در اینکه باید مشکل این سهراهی را حل کنیم شکی نیست. در اینکه مردم را نباید معطل کنیم شک نداریم. در اینکه کمربندی شهر باید روان باشد شک نداریم اما آیا در این سه سال منابع شهرداری را بلوکه کردیم و خرج نکردیم و حالا هزینهها بالا رفته است؟ اگر این است بنده خودم اعلام میکنم که خائنم اما اگر منابع شهرداری را صرف پرداخت حقوق یا آسفالت و سایر کارهای عمرانی کردهایم به شهر و مردم خدمت کردهایم».
وی افزود: «ما در واقع جابهجایی در جهت کارهای عمرانی شهر انجام دادیم و هیچ خیانتی نکردیم».
او با بیان اینکه خدا را شکر میکنیم که طرح قبلی اجرا نشد، ادامه داد: «منابع شهرداری محدود است. اصل این است که به اندازۀ منابع خرج کنیم».
او گفت: «اگر چندین نقطه از شهر را زخمی کنیم و نتوانیم آن را به پایان برسانیم، خسارات ناشی از تعدیل و صورتوضعیت را باید بپردازیم».
نادری اظهار کرد: «وقتی دو طرح نیمهتمام را داریم هزینههای ثابت هر دو طرح را به قیمت روز باید پرداخت کنیم. از طرفی، مردم را هم معطل و سرگردان میکنیم ولی اگر طرحی تمام و طرح بعدی شروع شود تمام منابع روی یک طرح متمرکز میشود».
وی توضیح داد: «همزمانی پروژهها امکانپذیر است مشروط به اینکه تزاحم از طرف پیمانکاران و منابع مالی نباشد. چون پیمانکاران و مجریان متعددی داریم از این جهت مشکلی نیست اما تزاحم از نظر منابع مالی داریم. در این وضعیت اگر چند طرح را با هم شروع کنیم همه کمکم جلو میروند و معطلی خواهند داشت».
رئیس شورای شهر کرمان گفت: «در بودجۀ امسال 400 میلیارد تومان برای تقاطعهای غیرهمسطح داریم. برای اتمام پل شهدای خلبان بیش از این رقم هزینه نیاز است. باید این پروژه را در اولویت بگذاریم، اگر به جایی رسید که در آستانۀ بهرهبرداری بود طرح بعدی را شروع کنیم».
نادری افزود: «برخی میگویند پول نقد نمیدهیم و زمین میدهیم اما بانک زمین ما آنقدر نیست که بتوانیم هزینۀ اجرای همزمان این دو پروژه را داشته باشیم».
وی اظهار کرد: «اگر پروژۀ سهراهی شرفآباد را شروع کنیم، تا پایان امسال نه این پروژه تمام میشود و نه پل شهدای خلبان به بهرهبرداری میرسد».
پس از این اظهارات، شهردار کرمان از اعضای شورای شهر خواست تا از اجرای این پروژه حمایت کنند.
سرانجام، نامۀ شهرداری مبنی بر احداث تقاطع غیرهمسطح شهید زنگیآبادی (سهراهی شرفآباد) از طریق مناصه عمومی با مبلغ برآورد اولیۀ 199 میلیارد و 800 میلیون تومان به مدت شش ماه با 100 درصد تهاتر با زمین به رای گذاشته شد. از 10 عضو حاضر در جلسه 9 نفر به این مصوبه رای مثبت دادند و نادری رئیس شورا رای مخالف داد. / الف
نظر خود را بنویسید