فردای کرمان ـ گروه اقتصاد: نایب رئیس انجمن ملی خرمای ایران و عضو هیات نمایندگان اتاق کرمان به مهمترین مشکلات و چالشهای صادرکنندگان خرمای ایران اشاره کرد و گفت: یکی از مسائل مهم صادرکنندگان خرمای ایران که آمار صادرات را به واقعیت نزدیک هم نمیکند، نرخ گمرکی است که حدود 400 میلیون دلار صادرات را نشان میدهد، اما عدد واقعی نزدیک به 850 میلیون دلار است و این سبب میشود در تصمیمگیری مدیران سوء تعبیر نسبت به محصولات ایران صورت بگیرد.
حامد بدرآبادی، دومین مشکل صادرکنندگان خرما را حضور تجار خارجی به ویژه هندی، عراقی، روس و ازبک در ایران دانست و اظهار کرد: این صادرکنندگان مستقیما اقدام به خرید از کشاورز کرده و با کارتهای بازرگانی، خرما را بسیار راحت و پایینتر از قیمت صادرکنندهی واقعی در کشورهای هدف عرضه میکنند که این امر متاسفانه صدمات جبران ناپذیری را به صادرکنندگان خرما وارد میکند.
به گزارش فردای کرمان، به نقل از روابط عمومی اتاق کرمان، بدرآبادی در نشست هماندیشی تشکلهای اتاق کرمان با 18 رایزن اقتصادی در کشورهای هدف با اشاره به اینکه در سالهای اخیر خودروسازان بزرگ نیز به حوزه صادرات محصولات کشاورزی ورود کردهاند و در بازار هدف و مقصد، محصول را زیر قیمت محصول به فروش میرسانند، اضافه کرد: این تضادها، تناقضها و مشکلات ناشی از ضعف در قوانین و مقررات صادرات کشور و کمبود مقررات واقعی است که ضربات جبران ناپذیری را به صنعت خرما وارد میکند.
نایب رئیس انجمن خرمای ایران در ادامه به ارائهی اطلاعات و آماری در خصوص صادرات و تولید خرما پرداخت و گفت: ایران سومین تولید کنندهی خرما در جهان از نظر تناژ تولید (با تولید سالیانه حدود یک میلیون و 300 هزار تن) است، اما رتبهی صادرات خرمای ایران در بازار جهانی بین رتبههای چهارم و پنجم تغییر میکند. وی از دو برابر شدن حجم صادرات خرمای ایران در 10 سال گذشته خبر داد و افزود: با تلاش صادر کنندهها سهم بازار ایران در بازار جهانی بسیار رشد کرده و امیدواریم در سالهای آینده این روند رو به رشد ادامه داشته باشد.
بدرآبادی، علت تفاوت رتبه در تولید و صادرات خرمای ایران را پایین بودن میانگین ارزش دلاری خرمای صادراتی ایران نسبت به کشورهای دیگر دانست و اظهار کرد: خرما در هفت استان و بیشتر در نیمهی جنوبی کشور کشت میشود و کرمان به عنوان بزرگترین تولیدکنندهی خرمای کشور با تولید بیش از350 تا 400 هزار تن خرما شناخته میشود
وی تصریح کرد: کرمان از نظر حجم صادرات خرما در رتبه اول قرار دارد، اما متاسفانه این آمار به دلیل صادرات اکثر محصولات کشاورزی کرمان از گمرکات دیگر استانها در آمار گمرک نشان داده نمیشود. بدرآبادی، اضافه کرد: کرمان با داشتن بیش از ۷۰۰ واحد سردخانه، بستهبندی و فرآوری خرما بزرگترین کلونی واحدهای صنعتی، بستهبندی و خدماتی را در کشور دارد و این موقعیت، کرمان را به ترمینال و هاب بستهبندی و صادرات خرمای ایران تبدیل کرده است. به گونهای که خرما از بیشتر مناطق کشور در کرمان نگهداری، بستهبندی و صادر میشود.
نایب رئیس انجمن ملی خرمای ایران مهمترین خرماهای صادراتی ایران را به ترتیب مضافتی، استعمران، زاهدی و کلوته معرفی کرد و گفت: کشورهای عمده و مهم هدف صادراتی خرمای ایران به ترتیب مربوط به هندوستان، ترکیه و پاکستان، حوزه اوراسیا، اروپا و کشورهای همسایه است.
نظر خود را بنویسید