فردایکرمان ـ گروه جامعه: بیش از ۵۷۰ کلاس درس با جمعیت بالای ۴۰ نفر در شهر کرمان وجود دارد. مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با اعلام این خبر و با اشاره به وضعیت تراکم دانشآموزان در مدارس ابتدایی شهر کرمان افزود: «این تراکم بالا و مخاطرات آن، ناشی از نبود همکاری مناسب میان آموزش و پرورش، راه و شهرسازی و شهرداریها در تامین زمین و ساخت مدارس است».
محمدرضا فرحبخش همچنین اظهار کرد: «در ۱۰ سال گذشته بارها پیگیر تخصیص زمین برای ساخت مدارس بودهایم اما با مقاومتهای متعدد مواجه شدهایم. اگر همین امروز زمینهای مناسب شناسایی و واگذار شوند، میتوانیم تا ۹۰ درصد مشکلات زیرساختی را در چند سال آینده برطرف کنیم».
وی بیان کرد: «هزینۀ آموزش در برخی خانوادهها به اندازۀ اجارۀ مسکن رسیده است. این فشار ناشی از کمکاری در توسعۀ مدارس دولتی و نبود حمایت کافی از آموزش عمومی است. خانوادهها به دلیل ملاحظات روحی و روانی فرزندان، نمیتوانند به راحتی از مدارس غیردولتی خارج شوند».
به گزارش فردایکرمان به نقل از ایرنا کرمان، وی خاطرنشان کرد: «تراکم کلاسهای درس در شهرستانهایی مانند سیرجان، جیرفت و زرند نیز نگرانکننده است».
فرحبخش با تاکید بر اینکه سرانۀ فضای آموزشی در ناحیه ۲ کرمان به ازای هر دانشآموز در مقطع ابتدای ۲.۲ مترمربع است در حالی که در کشور ۵.۶ و در شهر کرمان ۴.۶ مترمربع است، ادامه داد: «در حال حاضر بیش از دو هزار و ۲۰۰ کلاس با بیش از ۳۵ دانشآموز و یکهزار و ۶۲۱ کلاس با بیش از ۴۰ دانشآموز در استان داریم و کرمان یکی از نابرابرترین استانها از نظر شاخصهای آموزشی است».
وی همچنین با اشاره به کمبود ظرفیت در هنرستانها گفت: «در حالی که صنایع بسیاری در استان فعال هستند، تنها ۴۷ درصد از نظام آموزشی ما به حوزۀ فنی و حرفهای اختصاص دارد و این شاخص باید بهطور جدی تغییر کند».
فرحبخش به وضعیت هنرستانها و مدارس فنی و حرفهای نیز اشاره کرد و افزود: «بسیاری از مدارس فنی و حرفهای فاقد تجهیزات استاندارد هستند. دانشآموزان مکانیک بدون دیدن موتور واقعی، صرفا تئوری میآموزند. اگر در سالهای گذشته توانسته بودیم تجهیزات لازم را تامین کنیم، امروز صدها نیروی متخصص در حوزههای فنی داشتیم».
وی با تاکید بر ضرورت تشکیل کارگروه تخصصی برای حل بحران زمین، زیرساخت و توانمندسازی نیروی انسانی اظهار کرد: «آموزش و پرورش آمادگی دارد حتی هزینه زمینهای دولتی را پرداخت کند تا بتوانیم با مشارکت خیرین و نهادهای مسئول، مسیر توسعه پایدار آموزشی را هموار کنیم». / الف
نظر خود را بنویسید